2Doc: Ai Weiwei The Fake Case
Woensdag, Nederland 2, 23.00-0.05 uur
Ai Weiwei is beeldend kunstenaar. Een wereldberoemde nog wel. Toch komt zijn kunst in de documentaire Ai Weiwei: The Fake Case (Andreas Johnsen, 2013) nauwelijks aan bod. Ai ligt namelijk voortdurend overhoop met de autoriteiten van zijn vaderland China, en dat is spannender materiaal voor een documentaire dan kunst – altijd lastig – en levert misschien ook wel een belangrijker verhaal op. Vooropgesteld dat maatschappelijke relevantie belangrijker is dan schone kunst. Over het algemeen is men die mening toegedaan, wat menig kunstenaar op het idee brengt te streven naar kunst met maatschappelijke relevantie. Dat is dan meteen ook zijn of haar eigen relevantie, en verder gepieker over de functie van kunst, als die al bestaat, kan achterwege blijven.
Op 3 april 2011 wordt Ai Weiwei gearresteerd op het vliegveld van Beijing. Hij wordt gevangen gezet zonder officiële aanklacht, al wordt gezinspeeld op ‘financiële misdaden’. Na 81 dagen cel wordt hij voorwaardelijk vrijgelaten. The Fake Case volgt Ai gedurende het jaar volgend op die vrijlating, een jaar waarin hij feitelijk onder huisarrest staat terwijl zijn zaak in behandeling is. De autoriteiten hebben flink uitgepakt met camerabewaking, zijn bewegingsvrijheid is uiterst beperkt, hij wordt overal gevolgd en er zijn hem vergaande restricties opgelegd aangaande communicatie met de buitenwereld – restricties die Ai voordturend omzeilt en overtreedt, want ‘als ik me daaraan houd ben ik eigenlijk al dood’.
In de film wordt niets uitgelegd, op een incidenteel tekstje in beeld na. Veel van wat er gebeurd is zal dan ook lastig te plaatsen zijn voor kijkers zonder voorkennis. Het risico dat die afhaken is aanzienlijk, maar het is ook denkbaar dat de documentaire nieuwsgierigheid opwekt. Ai Weiwei is namelijk een intrigerend persoon naar wie het prettig kijken is. Regelmatig komt hij aardig uit de hoek met behartenswaardigheden, even wijs als droogkomisch en altijd helder geformuleerd. Hij mag dan een gevierd kunstenaar zijn, met een reputatie van hier tot Tokio, Ai houdt het immer simpel. Nergens blaast hij gebakken kunstlucht in.