Bloed, zweet en blaren
Nederland 2, 21.15-22.00 uur
Na de geslaagde serie over de mensen van het Concertgebouworkest krijgen we nu een inkijkje bij Het Nationale Ballet.
Wie begint als élève moet nog vier rangen doorlopen om principal, het hoogst haalbare, te worden – als dat ooit al lukt. We krijgen de spanning mee, wanneer de rolverdeling voor het nieuwe repertoire bekend wordt gemaakt en dansers zich verdringen voor het rooster. Voor de danser fungeert dat rooster als een barometer, vertelt Wendeline Wijkstra, corps de ballet: wat zien ze in je, en wat niet? Krijg je de kans een zwaardere rol te dansen? Een solo misschien? Minutieus gepuzzel op het kantoor van directeur Ted Brandsen gaat eraan vooraf.
Igone de Jongh is solist, stersolist zelfs, en heeft een zoontje. Hoe doet ze dat, met dagen van elf tot elf, zes dagen per week, en optredens in het buitenland? Net als Wendeline Wijkstra danst Igone in de modeshow van Viktor & Rolf in Parijs, ook te zien in de eerste aflevering. De modegoden hebben bedacht nu eens niet met modellen te werken, maar laten tientallen danseressen op spitzen tippelen over de catwalk. Heel fijne bonus, deze scènes op en achter de catwalk.
Na de show is het hup, de bus in, thuis een paar uur slapen en dan, onverbiddelijk: balletles. Het bestaan van vedetten wier portret de theatergevel siert, kent verrassend schoolse kanten: de ochtendles zes dagen per week is verplicht voor iedereen. Absentie alleen met geldige reden, de staf komt koppen tellen. Moet dat zo? Ja, dat moet. In de les ziet de balletmeester precies hoe iedereen er voor staat. Speelt die kuitblessure weer? Kan deze danser dan vanavond wel op? ‘You failed hugely!’, schreeuwt de docent als het ook maar even niet honderd procent is. Kwaliteit wordt hier bevochten. Volgende week gaat het over principal Igone de Jongh, die de idioot zware hoofdrol danst in The Sleeping Beauty, de week daarop over optreden in het hooggelegen Colombia – zuurstofmaskers bij de hand.