Andere tijden
Donderdag, Nederland 2, 21.25-22.00 uur
De Zendtijd voor politieke partijen is verworden tot een moetje voor politici.
‘De grote doorbraak kwam met de beroemde spot van Hans van Mierlo van D’66 in 1967, waarbij hij al lopend over de grachten in de camera kijkt en mijmert. Dat heeft geleid tot een eindeloze hoeveelheid wandelingen van eindeloos veel politici. Gek genoeg weten ze zich dat vaak niet goed te herinneren. Ik ben bij Hans Wiegel (vvd) langs geweest, die wel dacht dat hij een keer door een weiland was gelopen. Nou: op het strand, door de duinen, op de hei. Kilometerslang. En maar mijmeren. Maar dat was in elk geval aantrekkelijker dan een man achter een bureau.’
‘De andere doorbraak was in 1989, toen besloten werd om de lengte in te korten tot vijf en soms drie minuten, wat de huidige lengte is. Het wordt dan meer een videoclip. Frits Wester, die ook in de uitzending zit, was toen campagnemedewerker van het CDA en moest Lubbers en Brinkman verkopen. Hij begint dan MTV-achtig te doen, met zwart-witfilms, in slow motion, met maffe camerabewegingen en nauwelijks tekst, maar veel muziek.’
Eind jaren negentig begon de SP als eerste reclametijd in te kopen. Van den Hout: ‘Dat betekende het faillissement van de Zendtijd voor politieke partijen, want daar kijkt geen hond naar. Een klein spotje in een Ster-blok is dan veel aantrekkelijker.’
Sindsdien is de eigen zendtijd een ‘moetje’. Dat wordt verbeeld door de PVV, die sinds vorig jaar haar volle drie minuten vult met in kapitalen de woorden: ‘GENOEG IS GENOEG.’