1. a. Het ongewenste wordt smakeloos genoemd. Een baby die in zijn luier poept, vertoont geen smakeloos gedrag, maar een kunstenaar die de poepluier tentoonstelt in een museum zou het verwijt kunnen krijgen smakeloze kunst te maken.
1. b. Is het smakelozer de poepluier van een bejaarde in een museum tentoon te stellen dan die van een baby?
Is het smakelozer de poepluier van een demente bejaarde tentoon te stellen dan die van een bejaarde die niet dement is, alleen maar incontinent?
Leg dit uit in een stuk van maximaal 300 woorden.
2. Fascisme wordt zelden smakeloos genoemd. Misschien omdat de esthetiek van het fascisme nooit echt smakeloos is; de fascistische esthetiek is immers verleidelijk.
Het smakeloze in de politiek is dikwijls effectief. Als Wilders na een aanslag in Berlijn Merkel afbeeldt als een duivelin met bloed aan haar handen vinden zijn aanhangers dat prachtig en veel andere mensen stiekem misschien ook.
Is het feit dat sommige mensen de provocatie smakeloos vinden een indicatie voor de effectiviteit ervan?
3. a. Er was vermoedelijk een tijd dat makers bij de VPRO het als een compliment beschouwden als kijkers schreven: ‘Het was weer smakeloos.’ Is dat nog steeds zo? Moet de VPRO meer of minder smakeloze televisie maken? En hoe laat moet de smakeloze televisie worden uitgezonden? Bij het ontbijt? Of ’s avonds na elf uur? Is het goed kinderen te confronteren met smakeloze kunst?
3. b. Kunnen we zeggen dat we hebben afgesproken dat kunst nooit smakeloos is? Is smakeloos hetzelfde als immoreel? Hebben we het over smaak omdat we niet durven te spreken over moraal? Of gewoon over slechte kunst? Of is smakeloze kunst nog een gradatie erger dan slechte kunst?
4. Wie bepaalt wat smakeloos is en hoe komt het dat het smakeloze aan verandering onderhevig is?
Kunnen personen smakeloos zijn? Kunt u zich voorstellen een advertentie te plaatsen met de tekst: ‘Smakeloos mens zoekt dito partner.’
5. Hoe lang vindt u ‘Yasha’ al smakeloos en is dat de reden dat u door blijft gaan met lezen?