Waar iedereen heer en meester is, is op de eigen profielsite. De aard van het narcisme en exhibitionisme dat we daar aan de dag leggen, toont volgens Rohde aan hoe belangrijk ons digitale zelfbeeld is geworden. Vergelijk de selfie-obsessie van nu met het exhibitionisme van de jaren negentig. De huisfotograaf van club RoXY, Claude Crommelin, zette recent zijn archief online, beelden van een tijd waarin het niet uitzonderlijk was om uit de kleren te gaan op een dansvloer – het narcisme van nu op Facebook en Instagram is wat dat betreft een keurige en brave bedoening. Het verschil: destijds waren mensen volgens Rohde op zoek naar zichzelf, inclusief de ‘extreme onderdelen van hun offline identiteit’; internet stond toen immers nog in de kinderschoenen.
Rohde: ‘Je wilde de diepe krochten van je ziel kennen. Er zat een ideologie achter, die is nu weg. Mensen zijn niet meer op zoek naar zichzelf. Als je Facebookprofiel er maar goed uitziet.’
Daar komt een praktisch punt bij. Sta je nu naakt op een dansvloer, dan loop je het risico dat dit beeld je voor de rest van je leven achtervolgt op internet. De spontane en impulsieve homo ludens heeft plaatsgemaakt voor überbewuste mensen die weten dat ze zichzelf moeten marketen om vooruit te komen en op te vallen – om geliked te worden.
‘We hebben continu een innerlijke camera op onszelf gericht,’ ziet Heijne. ‘Ik noem het zelf-enscenering, mensen zijn acteur en regisseur in hun eigen leven geworden. Je persoonlijkheid is in het huidige tijdsgewricht ook je zaak. Ik ben recent op verschillende congressen een merk genoemd. Daar ben ik over gaan nadenken. Wat ben ik dan voor merk? Je moet vervolgens uitkijken dat je je niet gaat gedragen áls een merk, want het wordt aangemoedigd. Dat maakt mensen narcistischer, het geeft mensen een dubbel oog.’
Heijne vindt dat niet per se negatief. ‘Het maakt mensen en cultuur ook speels. Denk aan hipsterironie.’
Yordi Martens weet door het bestuderen van zijn selfies met welke blik en houding hij er het beste uitziet. Zijn mimiek daarop aanpassen in de echte wereld is ‘een tweede natuur geworden’ – zonder greintje ironie. ‘Een ontwikkeling die niet te stuiten is,’ zegt Rohde. ‘Die hoort bij een gemedialiseerde samenleving. Second life domineert nu over ons feitelijke bestaan.’ Een van de effecten: de grenzen van wat leugenachtig is verschuiven. ‘Liegen heet nu Photoshoppen,’ stelt Rohde. ‘Op Facebook publiceren we ook alleen mooie verhalen. Ik doe er zelf aan mee. Als internationaal trendonderzoeker is het belangrijk dat ik veel reis. Als ik een reis ga maken, knal ik dat op Twitter. Soms gaat een geplande reis niet door. Dat zet ik er niet op. Mijn foto van Twitter is ook van tien jaar geleden.’