Een mozaïekvernuftige grotestadsvertelling over personages die, in het Brussel van eind jaren vijftig, de liefde door hun vingers zien glippen (Accords sensibles). Momentopnames van zeer verschillende mensen op een verregende dag (Rainy day). Een archeoloog van smetteloos blazoen en een drinkebroerende ritselaar die in exotische contreien speuren naar raadselachtige kunstobjecten (A.D.A. - Antique Detective Agency). Een reeks zorgvuldig gestileerde schilderijen als mijmering over jazz en de nacht (Sentiers nocturnes).
Dit alles en nog veel meer moois vloeide in het eerste decennium van deze eeuw uit de pennen en penselen van striptekenaar, graficus, schilder en illustrator Antonio Lapone. Lapone, in 1970 te Turijn geboren als zoon van een naaister en een Fiat-arbeider, bezit een elegantie van lijn en oog voor compositie die, in het millennium van lawaaierig en lelijk, een zeldzaamheid zijn. Sophisticated en sierlijk is zijn stijl, gedrenkt in de sfeer en vormgeving van de jaren vijftig en vroege jaren zestig. Niet louter vanwege de terugkerende jazzreferenties heeft het iets muzikaals. Zingend en swingend ademt dat tekenwerk nu eens het raffinement van een mondaine cocktailbar om middernacht, en knistert dan weer in filmische cliffhangers van de ouderwetse suspense. Als invloeden citeert Antonio onder anderen de Franse art-deco-ontwerper Achille Luciano Mauzan, de Italiaanse affichekunstenaar Leonetto Cappiello en Belgische tekenaars als Yves Chaland, Serge Clerc en Ever Meulen. Een stripverhaal, portfolio, canvas van Lapone is als de perfecte martini: je wilt er het liefst in plonzen.
De laatste jaren zoekt Lapone steeds meer naar de intieme vertelling, en daarin weer naar dat wat je het kleine alledaagse moment van betekenis zou kunnen noemen. Naar het impliciete in een gebaar, een woord, een oogopslag. Met die verkenning van een subtieler universum in gedempte, vertraagde mineurnoten roeit hij onversaagd tegen de tijdgeest in.