Twintig jaar geleden riep de VPRO de afdeling Digitaal in het leven. Een stel hackers op een zolderkamer groeide uit tot een volwassen speler in het medialandschap. Langs een aantal hoogtepunten naar de online toekomst van de VPRO.
'Je moet zijn waar je publiek is'
‘De eigen VPRO-websites zijn niet het startpunt, maar het eindpunt. Het doel is mensen meer binden aan de VPRO. Maar ze moeten ergens anders beginnen om hier uit te komen. We weten dat meer dan twee miljoen mensen in Nederland in principe geïnteresseerd zijn in onze programma’s. Daarvan bereiken we een deel via onze eigen platforms, maar het potentieel is groter. Dat bereiken we door mensen op meer plekken online in aanraking te brengen met onze producties.’
Een virtueel gesprek (1995)
Na bijna twintig jaar is niet alleen het thema nog steeds actueel. De cd-rom is inmiddels bijgezet in het computermuseum, maar Een virtueel gesprek kan zich qua concept en uitvoering nog gemakkelijk meten met interactieve projecten van vandaag de dag, zoals Love & Engineering.
3voor12 (1998-nu)
Bieslog (2002-2008)
VPRO-icoon Wim de Bie gaat met zijn tijd mee. Hij ontdekte het bloggen al vroeg en begon in 2002 Bieslog. In de dagelijkse posts kon hij al zijn talenten kwijt: satirisch commentaar op het nieuws, persoonlijke bespiegelingen en typetjes. Hij maakte daarbij gebruik van fotografie, audio en video en vergaarde zo een vaste schare volgers. Het blog won in 2009 de (inmiddels opgeheven) Zilveren Prichettprijs voor de beste omroepgerelateerde multimediale prestatie. ‘Het is een geheel eigen universum dat Wim de Bie in zijn Bieslog heeft geschapen – en het is wonderbaarlijk veelzijdig,’ schreef de jury.