Hubert Sauper is geen filmmaker die over een nacht ijs gaat. Aan zijn nieuwe documentaire We Come as Friends, over Zuid-Soedan, werkte hij maar liefst zes jaar. Twee daarvan besteedde hij aan het bouwen van een vliegtuigje, waarmee hij samen met zijn cameraman over het Afrikaanse land vloog.
‘Ik wist dat als ik op een traditionele manier naar Soedan zou reizen, ik nergens binnen zou komen,’ vertelt Sauper via Skype vanuit Rio de Janeiro, waar hij te gast is op een filmfestival. ‘Er zijn overal soldaten, je wordt voortdurend gecontroleerd en tegengehouden. Met mijn vliegtuig was ik een Trojaans paard. Ik kwam uit de lucht vallen, en zei: “Hallo, hier zijn we.” Vaak mochten we vervolgens gewoon filmen, ook bij militaire installaties of Chinese olievelden.’
Zelfs op basis van een Skype-conversatie kun je je wel voorstellen hoe de charmante Oostenrijker dat voor elkaar krijgt. Sauper heeft maar een halfuurtje, maar neemt uitgebreid de tijd om te informeren naar de verslaggever. Wanneer de Nederlandse kunstenaar Joost Conijn ter sprake komt, die eveneens met een zelfgebouwd vliegtuig over Afrika vloog, reageert hij opgetogen: ‘Hij zou een broer van me kunnen zijn, doe hem mijn groeten.’
Sauper brak in 2004 wereldwijd door met Darwin’s Nightmare, een keiharde aanklacht tegen de verwoestende invloed van het internationale kapitalisme op de Tanzaniaanse visindustrie. Hoewel de film gerust bestempeld mag worden als een ‘feel bad movie’, trok hij overal volle zalen, werd hij door het idfa-publiek uitgeroepen tot beste documentaire van de afgelopen twintig jaar, en kreeg hij een Oscarnominatie. Kritiek kwam er ook, niet in de laatste plaats van de Tanzaniaanse overheid. De in hun kuif gepikte machthebbers bestookten Sauper en de mensen in zijn film met rechtszaken, bedreigingen en lastercampagnes.
‘Zoiets gebeurt wanneer een arthousefilm in de mainstream terechtkomt,’ verzucht Sauper. ‘Plotseling gaan
er mensen naar kijken die visueel ongeletterd zijn. Ze hebben mijn film volkomen verkeerd geïnterpreteerd, alsof ik Tanzania te kijk wilde zetten. En ze deden of ik alle misstanden in de film had verzonnen. Het heeft me jaren van mijn leven gekost.’