In de televisieserie Broad City (over Abi en Ilana, twee blowende jonge vrouwen in New York) kijken de hoofdpersonen naar een groep basketballende jongens. Ze geven cijfers, voor hotness denkt Abi, totdat Ilana opmerkt: ‘No!! We are rating them on dick size!! Those basketball shorts are God’s gift!!’
Vervolgens zoomt de camera in op de betreffende broekjes waarin duidelijk de contouren van wiebelende pikken te zien zijn. Op een gegeven moment loopt een van de basketballers naar de vrouwen toe en vraagt ze op te houden met staren. ‘It’s making the guys feel uncomfortable,’ zegt hij beleefd.
Deze scène blijft mij bij omdat het zo’n opvallende perspectiefwisseling is. Normaliter worden vrouwenlichamen geanonimiseerd (want in delen getoond), geobjectifeerd en gekeurd door mannen. Maak ik me daar druk over, dan zeggen mensen vaak: ‘Het is een biologisch gegeven. Mannen zijn visueel ingesteld.’
Maar is dat zo? Is er simpelweg een biologische verklaring voor het verschil in de verbeelding van vrouwen en mannen in de publieke ruimte?
Toen ik naar een homoclub in Las Vegas ging, keek ik naar de homo-erotische posters aan de muur; mannen met brede borstkassen en grote penissen nauwelijks verhuld in een strakke mannenstring, een broeierige kom-me-pakken-blik en handen die de eigen gespierde armen strelen, kortom mannen gepresenteerd als object. Op een scherm zag ik videoclips, waarin mannen net als Nicki Minaj hun goddelijke billen naar het publiek toe draaiden en er op los twerkten. Ik merkte enige opwinding bij mezelf.
‘Ik heb mannen nog nooit op deze geile manier zien dansen. Normaal zie je enkel vrouwen zo,’ zei ik tegen een kennis naast me aan de bar.
‘Ik denk dat heteromannen er ongemakkelijk van zouden worden als dit in gewone clubs gebeurde. Zij staan het niet toe,’ antwoordde hij laconiek. Worden mannen niet zozeer als lustobject gepresenteerd omdat ze nog steeds grotendeels de touwtjes in handen hebben? Wellicht gaat het over een verdeling van macht.