Negen tienermeisjes in tranen, een staande ovatie, gejoel en gejuich. De ontlading op zowel het podium als in de zaal na anderhalf uur vol drama en dynamiek is groot op een aprilavond in de Schaubühne aan de Kurfürstendamm in Berlijn. De Chileense regisseur Marco Layera, oprichter van het theatergezelschap La Re-sentida, beleeft in deze schouwburg het Europese debuut van zijn nieuwste productie: Paisajes para no colorear. Een voorstelling die afgelopen augustus in Santiago in Chili in première ging en verder alleen in Brazilië te zien was.
Letterlijk vertaald betekent de titel ‘niet in te kleuren landschappen’; bedoeld wordt iets als onbeschreven bladen. Layera belicht de noodzaak van de vrijheid voor ieder individu om het bestaan zelf te mogen inkleuren. Om eigen tinten te kunnen kiezen in plaats van een vastliggend palet te moeten gebruiken, bepaald door traditionele ideeën over rolpatronen, maatschappelijke posities en betamelijk gedrag.
Die landschappen zijn hier de levens van meisjes in Chili. In een land waar moeder worden en een goede echtgenote zijn nog altijd als de hoogste doelen in een vrouwenleven gelden, krijgen zij het vanaf hun tienerjaren vaak moeilijk. Vooral wanneer ze iets anders willen. Geen kinderen bijvoorbeeld. Niet trouwen. Of samenleven met een vrouw in plaats van een man.
Chili mag dan relatief welvarend en stabiel zijn, op het gebied van vrouwenrechten is er nog een hoop te winnen. De vorige president – een vrouwelijke, de eerste, Michelle Bachelet – kreeg er met veel moeite een aangepaste abortuswet door. Het absolute verbod op abortus, dat gold tijdens het regime van Augusto Pinochet, veranderde in toestemming onder een paar bijzondere omstandigheden. Verder kreeg zij het voor elkaar dat meisjes vanaf veertien aan anticonceptie kunnen komen; ook revolutionair, gezien de dominantie positie van de katholieke kerk in Zuid-Amerika.