Simon McBurney (1957) is al ruim tien jaar een terugkerende gast van het Holland Festival. Zijn reputatie als begenadigd en eigenzinnig regisseur is hier inmiddels gevestigd. Wat de medeoprichter van Complicité, een ensemble dat bekend staat om fysiek, poëtisch en surrealistisch theater, weet te bewerkstelligen op een podium grenst aan magie.
Zijn stukken zijn wonderen van vertelkunst en een ode aan de verbeeldingskracht. In 2015 regisseerde hij bij De Nationale Opera De Toverfluit, in de Volkskrant gewaardeerd met vijf sterren. In 2016 volgde bij het Holland Festival The Encounter, een vernuftige solovoorstelling over een in het Amazonegebied gestrande fotograaf, die het publiek beleefde per koptelefoon, met McBurney als Gerauschmächer.
Nu is McBurney terug met De kersentuin, Tsjechovs laatste en misschien wel meest geliefde toneelstuk. ‘Ik houd zeer van de tragikomische sensibiliteit in dit stuk,’ vertelt McBurney aan de telefoon. ‘Die is niet alleen Tsjechoviaans, je vindt het over de hele linie terug in de Russische literatuur. De kersentuin ken ik als tekst, maar in het theater heb ik nog nooit een overtuigende productie gezien. Toen Ivo me benaderde, vond ik het een uitgelezen kans. Ook omdat Internationaal Theater Amsterdam een echt ensemble is, en Tsjechovs stukken om een ensemble vragen volgens mij.’