Dit kan dus. Dat je een schilderij door en door kent. Elke vierkante centimeter hebt bestudeerd, uitvergroot, je eigen gemaakt. Dat je uit zestigduizend beelden van dat schilderij een film creëert. Dat je die film voor het eerst ziet samen met de muziek die ervoor is gecomponeerd. En dus ook de muziek voor het eerst hoort samen met de film: een voortdurend van kleur en vorm veranderend schilderij van Gerhard Richter.
En dat je dan totaal nieuwe dingen opvallen.
‘Ik zag kleuren anders bewegen,’ zegt Corinna Belz (63). ‘Ik zag een groene lijn die ik zonder de muziek over het hoofd had gezien, omdat er in dat schilderij zoveel interessante dingen tegelijkertijd gebeuren. De muziek stuurt je blik. De muziek beïnvloedt je stemming, bepaalt wat en hoe je ziet.’ Maar ook omgekeerd: ‘Het feller of donkerder worden van kleuren, het langzamer of sneller vervormen van patronen, het maakt dat je oor zich anders naar de muziek richt.’
Het is een van de bijzondere gewaarwordingen bij Richters Patterns, de samensmelting van muziek, film en schilderkunst waarmee het Holland Festival op 7 juni opent: dat je kunt luisteren naar een schilderij en kunt kijken naar muziek.
Ensemble Musikfabrik benaderde de schilder Gerhard Richter in 2016 ter gelegenheid van het 25-jarige bestaan van het muziekgezelschap. Richter, beroemd door onder meer zijn ‘uitgeveegde’ portretten (waaronder de serie 18. Oktober 1977 over de Rote Armee Fraktion), had kort daarvoor samen met Belz geëxperimenteerd met een korte film die is gebaseerd op een van zijn abstracte schilderijen. Met Belz zou hij nu zo’n film van 32 minuten maken. Componist-producer Marcus Schmickler werd benaderd voor de muziek – die soms gelijk op loopt met de beelden en er dan weer mee botst.