Waarom?
Dierickx: ‘Mensen zijn altijd geïnteresseerd geweest in andere mensen. We zijn nieuwsgierig naar wat er bij anderen achter de voordeur gebeurt. Vroeger was er meer schroom om te roeren in andermans persoonlijke leven, maar nu is het algemeen aanvaard. Privacy is een onderwerp dat erg leeft; op tv, in kranten en boeken. Ik ben nu 37 en geboren in een tijd dat er geen sociale media waren, zelfs mijn toneelschoolperiode was zonder e-mail en mobiele telefoon. Ik merk dat mijn generatie er dubbel in is. Aan de ene kant willen we terug naar het analoge, aan de andere kant vraag ik me juist af of we niet vooruit moeten en de hele nieuwe wereld moeten omarmen. We kunnen niet terug naar vroeger, we moeten met z’n allen in een nieuwe dimensie terechtkomen, iets dat we nog niet kennen.’
Weemhoff: ‘Ik kijk altijd met bewondering naar mensen die privé heel makkelijk en open over alles praten: over liefde, seks, de grote levensvragen. Ik ben veel introverter.
De herkenbare pijnpunten – hoe en of je intieme dingen deelt – wilden we in deze voorstelling op de spits drijven. Op een manier dat het bijna ondragelijk banaal wordt. We willen op de zere plekken wroeten, en niet moralistisch zijn.’
Dierickx: ‘Mensen delen op sociale media weliswaar van alles, maar wel op een hyperbewuste manier. Het is heel erg vormgegeven. Wij hebben er voor de voorstelling voor gekozen om juist de verhalen op het toneel te brengen die je nooit zou willen delen. Waar zitten de dingen die je écht voor jezelf wilt houden? Dat raakt voor ons de kern van privacy. Iedereen wil toch graag beslissen over zijn eigen binnenwereld en dat beschermen.’
Zijn er grenzen?
Weemhoff: ‘Theater moet ruimte aan de verbeelding overlaten. Het moet in het hoofd van het publiek gebeuren. Realistische dingen op het toneel slaan vaak dood, naar mijn smaak. Er zijn wat mij betreft geen grenzen, behalve de grenzen van wat communiceert. Ik heb geen persoonlijke barrières, het gaat mij om wat je wilt vertellen en of iets wel of niet zijn doel voorbijschiet. Je kunt van alles verzinnen om ver te willen gaan, maar daar gaat het ons niet om. Ik zou best naakt op viagra willen spelen.’
Dierickx, schiet in de lach: ‘Hij riep vorig jaar al dat hij dat wilde doen. Ik had toen al zoiets van: neeeee!’
Weemhoff: ‘Het enige dat we te ver vonden gaan is dat we een heel intiem en pijnlijk verhaal van een collega-actrice in de voorstelling wilden gebruiken. Zij wist daar niet van. De vraag die daarbij rijst: is het voor de kunst geoorloofd om een vriendschap te grabbel te gooien? Op zich interessant, maar we wilden dat het stuk over koppels zou gaan en dat het zich in die arena zou afspelen. Wij schenden daarom alleen onze eigen privacy. Je kunt ook andermans privacy schenden, of het publiek zijn privacy schenden, maar dat was niet het verhaal dat we wilden vertellen. Dus die scène hebben we laten vallen.’
Wanneer zijn we het meest onszelf: achter of via ons masker. is een vraag die wordt neergelegd. Hebben jullie er een antwoord op gevonden?
Dierickx: ‘Ik ging altijd uit van een deep inner self, dat zit erg in mijn systeem. Als ik iemand niet trek, ga ik uit van het goede: eigenlijk is iemand diep van binnen een goed mens, denk ik dan. Slavoj Žižek draait het om. Hij zegt: we zijn allemaal egoïstisch en shit van binnen. Het idee van een verborgen kern is alleen maar om je brute daden te vergoelijken. Het gaat om je daden, daarin laat je jezelf zien.’
Weemhoff, meesmuilend: ‘Nazi’s die later zeggen dat ze eigenlijk een mislukt schilder zijn. Kijk, op je daden kun je worden afgerekend. Als ik dichtbij mezelf blijf: ik kan wel als acteur bij Toneelgroep Amsterdam werken en jarenlang lopen zeiken dat ik in plaats van acteur eigenlijk een theatermaker ben, maar schei toch uit: ik ben acteur, dát is mijn biografie, niet wat ik in de kroeg wens of droom.’
Dierickx: ‘Aan de andere kant ken ik mensen die zich op sociale media anders profileren dan in het werkelijke leven. Online zijn sommige mensen veel leuker en bruter dan in het dagelijks leven, omdat ze met onderdrukte gevoelens en verlangens leven die ze niet kwijt kunnen door de omgeving.
Dat is zo leuk aan het theater: van acteurs krijg je in fictie meer te zien dan in de werkelijkheid. Je ziet soms meer van een acteur in een rol dan wanneer je die in het echt zou zien.’
Compagnietheater, Privacy, Vrijdag 10 juni, zaterdag 11 juni, zondag 12 juni, 20.30 uur
In de eerste live-uitzending Holland Festival 2016 op zaterdag 4 juni ontvang Daphne Bunskoek Ward Weemhoff en Wine Dierickx in de studio om te praten over Privacy. Zijn artiesten exhibitionistischer dan andere mensen?