Vraag: Doet de VPRO iets aan de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen?
Ja, we doen uiteraard veel in de reguliere programma’s op radio/tv (Tegenlicht, OVT, Buitenhof). We maken een online serie House of Politics waarin we enkele lijsttrekkers beter leren kennen doordat zij ons laten zien hoe ze wonen, en we hebben de podcast Polititia, die speciaal is gericht op jonger publiek (maar voor alle leeftijden de moeite waard is!). En Arjen Lubach komt met een laatste seizoen dat volledig in het teken staat van de verkiezingen.
Vraag: Kwaliteit is niet leeftijd gebonden. Een kwalitatief sterk buitenlandprogramma is nu alleen nog op VPRO-radio. Waar blijft een nieuwe versie van Diogenes?
Diogenes was uniek en heeft ook intern nog altijd een grote reputatie. Een magazineformule zoals Diogenes was, zien we in deze tijd niet snel terugkomen. Omdat er veel meer te kiezen is, moeten we de kijker wat meer ‘verleiden’ om te gaan kijken. Daarvoor is de vorm van de reisserie (met een kundige journalist/presentator die de kijker meeneemt naar verhalen en plekken) zeer effectief. Natuurlijk werken we ook binnen dit genre continu aan vernieuwende vormen (zoals Brieven aan Andalusië) en hoeft niet alle buitenlandtelevisie per se met een presentator te zijn.
Vraag: In september heb ik een vraag gesteld over meer aandacht voor Europa en vooral de Europese Unie. Daar dacht de VPRO zelf ook over na. Komt daar wat uit?
Ja, daar wordt over nagedacht. Er is nog geen concreet programma uit voortgekomen maar we hebben de ambitie om rond Europa een nieuw programma te ontwikkelen voor NPO2 of NPO3.
Vraag: Kan er meer aandacht komen voor Europa en zijn geschiedenis? De diverse landen aan bod laten komen om meer over deze te weten te komen; zo vind ik - maar dat is persoonlijk en noem ik als voorbeeld - dat uitgelicht mag worden de visies van de diverse vreemde staatslieden, schrijvers, volksvertegenwoordigers, vakbondsleiders, intellectuelen, wetenschappers etc u. Alleen al in Frankrijk zijn interessante voorbeelden te vinden, zoals Jean Jauret - waarschuwing voor WO I , de start van onbeschrijfelijk veel ellende (tot heden) - en Charles de Gaulle - verzet tegen VK -, waarover in Nederland weinig of niets bekend is en dan te bedenken dat men wel kermt over neoliberalisme/Angelsaksische invloeden etc. Hoe nuttig kan het dus zijn om de stem van anderen te horen.
Dank voor uw suggestie en het is goed om te horen dat er veel animo is voor een programma over Europa en de Europese geschiedenis. Nemen we zeker mee in de ontwikkeling van nieuwe ideeën.
Vraag: Idee voor een programma: een remake van wat G.B. J Hilterman deed?
GBJ Hilterman besprak in zijn eentje de toestand in de wereld. Tegenwoordig doen we dat op werkdagen iedere avond in Bureau Buitenland op NPO Radio 1 (19.00-19.30 uur), met een uitgebreid netwerk van correspondenten en deskundigen.
Vraag: Impact van langer zelfstandig blijven wonen van ouderen in de praktijk zou een actueel item kunnen zijn.
Dank voor de suggestie
Vraag: Kan er in het kader van de tot rode draad uitgeroepen diversiteit en de ambitie nadrukkelijk over onze landsgrenzen heen te kijken weer eens een wekelijks filmprogramma komen met vooral aandacht voor de niet-Amerikaanse film?
Een wekelijks filmprogramma is op dit moment helaas niet haalbaar. Wel komt er een derde seizoen van De Kijk Van Koolhoven en is er uitgebreid aandacht voor de niet-Amerikaanse film op vprogids.nl/cinema.
Vraag: Zoals er nu aandacht is voor China (Programma Ruben Terlou) zou ik graag aandacht willen voor andere Derde Wereldlanden en -volkeren, waarvan we onvoldoende kennis hebben.
Goede suggestie. We doen dit voor een deel wekelijks in Metropolis, korte verhalen vanuit allerlei plekken in de wereld, met een sterke nadruk op landen die je minder vaak ziet in Nederlandse media. En we proberen bij de ontwikkeling van programma-ideeën veel rekening te houden met de zo geheten ‘onderbelichte gebieden’. Komend jaar starten we bijvoorbeeld met Frontlinie, een nieuw programma met Bram Vermeulen waarin hij zich richt op plekken in de wereld waar belangrijke gebeurtenissen gaande zijn, die niet of nauwelijks bij ons in de media worden belicht. Zijn verhalen zullen grotendeels vanaf het Afrikaanse continent komen. De eerste twee afleveringen zijn als het goed is dit voorjaar te zien, en hopelijk is dit het begin van een nieuwe buitenlandserie waarin inderdaad structureel aandacht is voor landen die we nog niet zo goed kennen.
Vraag: Ik zou zo graag meer jongeren zien in onze musea en kunstmanifestaties. Er is zo veel moois te zien. Is een kunstprogramma die de kunstagenda van Nederland (Europa) wekelijks bespreekt/belicht, gericht op jongeren, bijvoorbeeld op zondag na het (klassieke) muziekprogramma van Witteman en kompanen (dan kunnen die oudjes ook ffe (door)kijken)?
Onze collega Yuki Kho heeft nu al de maandelijkse nieuwsbrief Kunst Kijken Met Ko & Kho. We zijn met haar aan het onderzoeken of we dit concept kunnen doorontwikkelen naar video. De nieuwsbrief kunnen we alvast aanbevelen.
Vraag: Programma's over muziekstijlen kunnen heel verbindend werken. Ik heb in TivoliVredenbrurg een vrouw horen vertellen over hiphop (ze promoveert erop) en ze kreeg mij (67 jaar) enthousiast.
Zo zijn er nog wel meer muziekstijlen te bedenken. Ik ben iemand die de zondagochtend programma's van wereldmuziek en boeken mist en zich weer even tevreden stelde met het culturele moment op zondagavond. Maar gericht op info met voorbeelden zou fantastisch zijn. Zoals filmprogramma's met thema ook altijd fantastisch waren.
In de maanden februari en maart heeft de VPRO in de vroege avond een nieuw programma: On Stage, gepresenteerd door Nadia Moussaid. Hierin laat een bekende artiest iedere week zijn of haar favoriete kunstenaars en muzikanten zien. Dat programma lijkt een beetje op wat u hier voorstelt.
Vraag: Achterban is kunstliefhebber. Muziekprogramma voorbeelden zijn van radio. Op televisie wordt Vrije Geluiden gemist. Een gastprogrammeur bij kunst a la Mondo kan helpen voor consistent persoonlijke keuze en betrokkenheid. Mis televisie met mensen uit (internationale) kunstwereld ter verdieping of perspectiefverbreding a la Kayzer.
In de maanden februari en maart heeft de VPRO in de vroege avond een nieuw programma: On Stage. Hierin laat een bekende artiest iedere week zijn of haar favoriete kunstenaars en muzikanten zien. Dat programma lijkt een beetje op wat u hier voorstelt. Een programma met internationale denkers en kunstenaars zouden we graag weer maken. We stonden in de startblokken voor een nieuwe serie Wintergasten, met internationale gasten, maar die kon wegens corona helaas niet doorgaan. Hopelijk volgend jaar wel.
Vraag: Is het mogelijk om aandacht te besteden aan een veranderend paradigma. De wetenschap loopt tegen grenzen aan en durft er niet overheen te stappen. Rupert Sheldrake met de morfologische velden, Pim v Lommel met het oneindige bewustzijn of Arie Bos hoe de stof de geest kreeg.
Zouden we meer over moeten horen om daar concreet op te kunnen antwoorden. Volgens ons is de wetenschap voortdurend bezig met verkennen, betwisten en verleggen van grenzen dus is ons niet duidelijk welk veranderend paradigma hier wordt bedoeld. Dat er binnen de wetenschappelijke wereld interessante dwars/andersdenkenden rondlopen is een feit en een interessante gedachte, daar zullen we bij ontwikkeling van nieuwe series naar kijken.