- Waarom wilden jullie graag een programma maken over dit onderwerp?
M: Ik had echt een oprechte fascinatie voor dakloze personen en dat wilde ik verder gaan onderzoeken. Wat doet een dakloos persoon de hele dag? Waar slaapt hij of zij? Waar eten zij? Wat doen daklozen de hele tijd?
- Waarin onderscheidt jullie programma zich van het grote aanbod van programma’s over daklozen?
M: Een hele ongebruikelijke gids gebruiken om een nieuwe kijk op de stad te creëren. Ik heb nog nooit een programma gezien waarin het om de positieve kant van het dakloze bestaan gaat.
- Waarom hebben jullie specifiek voor Amsterdam gekozen?
M: Ik heb het idee dat Amsterdam aan het ontploffen is van de bezigheden. Elke week komt er wel weer een nieuw tentje bij. Er heerst een consumptiehonger en dat voedde voor mij ook weer de fascinatie: wat doen mensen die niks te doen hebben?
- Hoe zijn jullie bij de hoofdpersoon Julius terechtgekomen?
N: Ik ben begonnen met het benaderen van inloophuizen. Daar heb ik met coördinatoren gesproken of zij interessante en passievolle mensen kennen. Daklozen en bohemiens die zich vooral met lekker eten, kunst en cultuur bezig houden leken mij wel interessant. Julius werd ook aangedragen door een coördinator. Ik zag hem voor het eerst in het inloophuis zitten toen hij zijn schoenen aan het poetsen was. Ik vond het heel erg opmerkelijk dat hij toch zo veel moeite en tijd nam om zichzelf te verzorgen. Toen hebben Michael en ik besloten om het samen met Julius te gaan maken.
- Hebben jullie nog steeds contact met Julius?
N: Alleen per mail nog af en toe. Hij is heel benieuwd hoe de aflevering is geworden.
M: Hij mailt vanuit een computer bij het inloophuis en we gaan sowieso nog een viewing met hem houden ergens in een cafeetje met z’n drieën. Met een biertje erbij. Oh nee, hij drinkt helemaal geen bier. Theetje dan!
- Hoe kwamen jullie bij VPRO Dorst terecht?
M: Wij kenden Dorst al en vinden het een tof en leuk platform. Hoe Dorst omgaat met de ingestuurde ideeën vinden we geweldig en er zijn niet veel plekken waar jonge makers op zo’n betrokken manier begeleid worden. Binnen de omroepwereld is er alleen Dorst en 3LAB. Dorst bestond al langer en we hadden de indruk dat makers daar veel ruimte konden krijgen voor hun idee. We zagen toen een oproep van Dorst langskomen en dachten: kom op, we proberen het gewoon!
N: Er zijn binnen de omroepwereld weinig plekken om als jonge maker te kunnen uitproberen. De weg is niet makkelijk te vinden en je komt moeilijk ergens binnen. Die kans krijg je bij Dorst wel.
lees verder na de foto!