Maak je een documentaire of doe je research? Dan ga je ongetwijfeld personen interviewen, en ook dat is een vak apart. Geen idee hoe je dit aan moet pakken? Onze experts helpen je uit de brand!

Het is belangrijk om goed contact te hebben met je personage. Door een goede band op te bouwen, zal die persoon zich meer blootgeven en word je verhaal beter. Maar hoe pak je dat het beste aan? 

  • Het is een gezamenlijk project. Je maakt nooit een film ‘over’ iemand, je maakt het echt samen. Je moet er voor zorgen dat je bij de research zóveel wederzijds vertrouwen hebt gecreëerd dat het filmen voortborduurt op datgeen wat er in de kennismaking is ontstaan. Bij de één duurt dit langer dan bij de ander. Daar zit soms heel veel tijd in: tijd is ook aandacht, bellen, langskomen, koffie drinken. Dit is ook weer voor iedereen anders! 
     
  • Nee betekent twijfel. Als iemand niet mee wil werken aan een programma, probeer dan altijd te achterhalen waarom niet. Als mensen twijfelen zeggen ze namelijk nee. Probeer te kijken waar die twijfel zit. Wat zijn de redenen dat het een nee is en geen ja? Hierbij is het heel goed om te bedenken welk belang iemand er bij heeft om gefilmd te worden. 
     
  • Geen lijstje aan vragen. Ga voor een interview op zoek naar een kernvraag die hetgeen waar jij naar op zoek bent zal beantwoorden. Je hoeft je dan niet aan een lijstje van vragen te houden, en dan is het ook meer een gesprek. Dit vergt wel enige oefening! Hoe meer je weet waar je film over gaat, hoe beter je weet wat die kernvraag is. 

"Je moet je ijdelheid en schaamte opzij zetten. Durf elke vraag te stellen: de slimste interviewers stellen de domste vragen!"

- Hans Simonse

Interviewen is een vak apart. Wij geven jou de beste tips om ervoor te zorgen dat de geinterviewde zich op zijn gemak valt. 

  • Belangen. Het is heel belangrijk om duidelijk te weten wat de belangen zijn van de geïnterviewde. Jouw belang is duidelijk: je wil dat ze leeglopen voor het programma. Maar wat is hun belang om jou te woord te staan? Wees je hier bewust van, speel in op dit belang en laat dit parallel lopen met het interview.   
     
  • Alles in dienst van het doel. Pas de omstandigheden aan aan het doel van het interview. Denk hierbij bijvoorbeeld aan omgeving, kleding en lichaamstaal. Wil je een ‘puur’ interview of een interview met een gevoelig onderwerp? Zorg ervoor dat het een gelijkwaardig gesprek is door de lichaamshouding klein te houden, want jouw attitude moet rust uitstralen. Toon oprechte interesse. De crew moet hier ook van op de hoogte zijn, zodat ze geen ongewenste ongevoelige dingen doen op de set.

    Schroom. Een gelegitimeerd interview is een soort contract dat je aangaat. Dit geeft jou de vrijheid om vragen te stellen die normaal niet kunnen. Je moet er hierbij vanuit gaan dat iedereen zijn eigen grenzen kan aangeven. Je kan ver gaan, maar wees wel eerlijk over alles. Genadeloos is anders dan respectloos. Je wil iemand nog wel in de ogen kunnen aankijken na het interview. 

    Positie. Denk na over hoe je de hoofdpersoon neerzet. Film je van de onderkant dan krijg je een andere gevoel dan als je de hoofdpersoon vanaf de zijkant filmt. Kijkt de hoofdpersoon recht in de camera of erlangs? Kies je voor een statisch interview of meer bewegelijk? Het is ook belangrijk om na te denken waar je zelf zit. Zit je hoger of lager of evenredig aan de persoon die je interviewt, dit maakt een groot verschil in hoe het verhaal overkomt. 

"De start van je interview is het halve werk. Denk goed na over een openingsvraag. Dit zet gelijk de toon"

- Hans Simonse

Ten slot:

  • Spreek alles uit. Ten eerste moet jij jezelf zijn, want anders gaan mensen dat voelen. En als je ergens onzeker over bent spreek je het uit! Hoe kunnen zij hun diepste zelf geven als jij dat niet doet? Menselijkheid verbindt. Ook moet je open en eerlijk alles vertellen voor het verwachtingsmanagement. Wat betekent het voor hen als zij meedoen? Wat kunnen ze van jou verwachten? 
     
  • Maak de hoofdpersoon deelgenoot van je verhaal. Leg ze uit waarom je iets wil vertellen en waarom je iets laat zien. Zo zorg je ervoor dat je intenties helder zijn, zodat ze begrijpen waarom je een bepaalde scene zo belangrijk vindt.