Pioniers
In dat kader past ook crowdfunding, waarbij de maker het publiek zijn project pitcht en daarmee donaties kan binnenhalen om zijn film/serie/voorstelling te kunnen realiseren. Dat is natuurlijk niet de algehele oplossing voor de macht van trage, conservatieve instituten, maar als maker ben je in elk geval niet meer per definitie van hen afhankelijk. Want je kunt met het idee waarin je gelooft de boer op. Je zoekt mensen die ook geloven in jouw idee. Die hebben weliswaar geen budgetten van tonnen, maar hun talloze kleine bijdragen maken samen de financiering van je project mogelijk.
Een van mijn vrienden van vroeger, richtte met een aantal anderen CineCrowd op. Het is inmiddels een groot succes. Jonge makers krijgen er hun eerste films van de grond, die de weg openen naar volgende projecten. En ook gevestigde filmmakers als Nicole van Kilsdonk en Heddy Honigmann wisten hun weg naar het platform te vinden.
De filmer kan nu buiten de grote instituten om zijn droomproject van de grond krijgen. Natuurlijk is de wens nog wel de vader van de gedachte. Crowdfunding op zichzelf is niet genoeg om een duurzame makerscarrière op te bouwen. Het is als alternatieve bron voor financiering niet onuitputtelijk. Daarvoor is film en televisie nog steeds een te duur medium. Sommige projecten hebben meer geld nodig dan via crowdfunding valt op te halen. Maar het kan ook een welkome aanvulling zijn op andere financiering, en het kan de ogen openen van moedige pioniers bij de grote instituten, want die zitten daar natuurlijk ook heus. Misschien geeft het ze soms net dat zetje in de rug om een risico met iets nieuws te durven nemen. En de methode geeft jonge makers wel de kans om autonomie als vertrekpunt te nemen, niet als eindstation. Ze kunnen bijvoorbeeld een eigenzinnig debuut ter wereld brengen dat hoge ogen gooit, omdat de oorspronkelijkheid en het vuur ervan af spat. Zoiets kan een maker op de kaart zetten en van daaruit is het een stuk makkelijker een volgend project wel van de grond te krijgen binnen de bestaande structuren. Je creëert zogezegd je eigen wildcard.
En er is meer dan dat. Ook online-platforms als VICE wagen zich nu aan cinema. In Berlijn ging hun eerste speelfilm in première, die lovend is ontvangen. Als geen ander begrijpt VICE de veranderende tijd. Een nieuwe generatie makers rammelt aan de poorten met ronkende ideeën. Die laten zich niet meer stoppen door een net-coördinator of een commissie van het Filmfonds. In het beste geval jagen de oude en nieuwe structuren elkaar aan: daar liggen de grote mogelijkheden van dit komende decennium.