#dedikkedatashow
Voor meer informatie: De dikke data show op Zapp
Jongeren brengen dagelijks uren online door op apps, socials, video’s, streams en games. Elke dag wordt er naar schermpjes getuurd en data verzameld. In het vierde seizoen van VPRO Jeugd-serie De dikke data show duikt Quinty Misiedjan weer met nieuwe vragen in de onlinewereld. Waar kan je online veilig je seksualiteit ontdekken? En in welke filterbubbel zit jij?
#dedikkedatashow
Voor meer informatie: De dikke data show op Zapp
Quinty Misiedjan (Amsterdam, 1996) is bekend als online content creator en presentator, en focust zich momenteel op programma's maken, acteren en verhalen vertellen. Ze maakte onder andere de documentaire Getekend voor het leven, die toont hoe gevluchte kinderen toch kind kunnen blijven in een omgeving vol onzekerheid, angst en geweld. Quinty maakt moeilijke onderwerpen behapbaar, doorbreekt taboes en spreekt zich uit over socioculturele onderwerpen die haar aan het hart gaan.
Een vervelende comment plaatsen, doe jij dat ook wel eens? Quinty gaat onderzoeken waarom mensen eigenlijk haatcomments sturen naar elkaar en zespreekt iemand die online veel haatberichten krijgt. Want haatcomments zijn makkelijk en snel getypt, maar hoe is het om deze nare berichten te ontvangen?
Je hebt vast al wel gehoord dat het niet zo best gaat met het milieu. En daarom is het goed om minder vlees te eten, afval te scheiden en minder op vliegvakantie te gaan. Maar hoe zit dat eigenlijk met ons internetgebruik? Moeten we ook minder tiktokken voor een beter milieu? Quinty duikt in de wereld van de datavervuiling.
Heb jij weleens last van je ogen of van je nek als je een tijdje op je TikTok hebt gezeten? Quinty is benieuwd hoe groot de invloed is van ons smartphonegebruik op ons lichaam en neemt een kijkje in de toekomst: de Quinty3000! Hebben we straks allemaal een gebogen rug, klauwende handen en grotere ogen?
Vroeger toen je ouders nog op school zaten werden werkstukken geprint op papier. Maar wist je dat je tegenwoordig ook eten kan laten printen? Ja echt, eten. Maar hoe ziet zoiets er dan uit? En nog belangrijker, hoe smaakt het? Quinty gaat het proeven!
Seks. Op school leer je vooral de technische kant van het verhaal en met je ouders over seks praten is niet altijd makkelijk. Maar hoe kom je dan aan informatie? Op het internet! Quinty onderzoekt hoe leuk en fijn het internet kan zijn, wanneer jij je eigen seksualiteit aan het ontdekken bent. Ze praat met iemand die een veilige plek heeft gecreëerd op TikTok om over seks te praten en ze spreekt iemand die veel gehad heeft aan coming-out video’s.
Nooit. Meer. Huiswerk. Quinty kan het bijna niet geloven. Hoeven we straks dankzij ChatGTPnooit meer zelf huiswerk te maken? Samen met groep 8 van basisschool De Kring in Alkmaar gaat Quinty dit uitzoeken aan de hand van drie challenges. Wat kan ChatGTP wel en wat niet?
Als je weinig kunt zien of blind bent, kan je dan wel gamen? En hoe zit dat met Snapchat, TikTok of vloggen? Quinty spreekt met ervaringsdeskundigen en ontdekt de onlinewereld zelf ook ‘blind’. Hoe toegankelijk is het internet eigenlijk als je een visuele beperking hebt?
Soms lijkt de wereld op jouw telefoon een stuk kleiner dan die in werkelijkheid is, omdat je op je social media vaak dezelfde soort video’s te zien krijgt. Het lijkt wel alsof je in een bubbel zit. Quinty spreekt met iemand die in een leuke filterbubbel zit én met iemand die net uit een gevaarlijke filterbubbel komt.
VPRO Jeugd is al ruim dertig jaar leverancier van onderscheidende kinderprogramma’s. Geen dagelijkse kost, maar andere koek. Eindeloos houdbaar, altijd lekker.
Jard Struik (1997) is maker, acteur, presentator en creative. Hij acteerde o.a. in Spangas, Bad Influencer en Kappen Nou! en schreef scenario’s voor de NPO 3 serie Vakkenvullers. Zijn content op social media wordt in 2020 beloond met de prijs als Beste Instagrammer bij The Best Social Media Awards.
Soms zie je dat een grappige uitspraak of grappig gedrag van een persoon uitgroeit tot een meme. Het filmpje van de persoon wordt veel gedeeld en steeds weer in een andere situatie gebruikt. De mensen in dit soort memes worden soms dan ook wel ‘internetgekkies’ genoemd: ‘gekkies’ die veel worden gedeeld op het internet. Als internetgekkie ben je eigenlijk een soort levende meme.
Maar is het nou wel zo leuk om zo’n levende meme te zijn? Kunnen mensen jou dan nog wel zien als levend mens met gevoel, of zien ze slechts de ‘gekkie’ van die ene grap? Iedereen die veel op het internet zit heeft wel eens gehoord van de ‘mand’-meneer, de ‘kauwgum challenge’-kids, of de ‘altijd herres’-jongen, maar bijna niemand weet hun echte namen. Daarnaast blijven de filmpjes vaak nog heel lang op het internet staan. Dat is natuurlijk minder leuk als je helemaal niet wilde dat jouw verschijning in het filmpje een meme werd.
Soms kan het natuurlijk ook goed uitpakken als je als meme viraal gaat. Zo groeien sommige levende memes uit tot heuse internet-iconen met tienduizenden volgers op social media. In sommige gevallen kunnen ze dan zelfs flink wat geld verdienen met hun eigen meme. Maar wanneer houdt de internet-roem op en begint het normale leven weer?
Een smartwatch kun je voor heel veel verschillende dingen gebruiken; je telefoon opnemen, je stappen tellen of je navigatie bekijken. Wist je dat er ook slimme kleding bestaat die dit kan?
Een smartwatch kan je ontzettend veel informatie geven, maar misschien is zo’n slim horloge net niet helemaal jouw gadget. Wist je dat er ook slimme kleding bestaat? Kleding waarin sensoren of andere technologie is ingebouwd om jou te kunnen helpen, net als een smartwatch.
Zo bestaat er een jack waarmee je met de mouw je telefoon op kunt nemen je telefoon op kunt nemen, het volgende liedje aan kunt zetten of het kan je vertellen welke kant je op moet fietsen.
Voor fanatieke hobby -en professionele sporters zijn er ook heel veel uitvindingen gedaan. Shirts, broeken of zelfs BH’s vol met technologie die je helpen om nog beter te presteren. Het kan je bijvoorbeeld tot in detail vertellen hoe de volgende workout nog beter kan.
Er zijn ook hele andere handige toepassingen bedacht met technologie in kleding. Er is bijvoorbeeld een sok ontwikkeld waarmee ouders hun pasgeboren baby’s in de gaten kunnen houden. De sensoren meten de hartslag en de zuurstof van de kleine en laten dat in de app zien, zo weten de ouders altijd hoe het met hun baby gaat.
Zou jij een smart kledingstuk willen dragen?