Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social'
aan te vinken.
Waarom is dit nodig?
Verdere liberalisering goederenvervoer in Europa slecht voor Nederland
Verdere liberalisering goederenvervoer in Europa slecht voor Nederland
Sinds 1993 is er voor personen- en goederenvervoer binnen de Europese Unie de zogeheten cabotageregeling. Elke dienstverlener die in zijn land over de vereiste papieren beschikt heeft de mogelijkheid overal binnen de EU onbelemmerd aan de slag te gaan tegen arbeidsvoorwaarden zoals die in zijn land gelden. De cabotage heeft negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid van vrachtwagenchauffeurs in Nederland omdat de lonen van chauffeurs uit EU-lidstaten in Oost-Europa lager zijn. Om iets tegen de oneerlijke concurrentie te doen heeft de Europese Commissie de cabotage met ingang van mei 2010 beperkt. Vrachtwagenchauffeurs mogen nu nog drie transporten per zeven dagen in een andere lidstaat van de EU uitvoeren. De EC wil de regelgeving nu weer verruimen, een maatregel waar het Ministerie van Infrastructuur tegen is. In het recent afgesloten sociaal akkoord tussen vakbonden, werkgeversorganisaties en het kabinet-Rutte II is vastgelegd dat verdere liberalisering van de transportmarkt ongewenst is.
Dit fragment is onderdeel van
Argos
Verdere liberalisering goederenvervoer in Europa slecht voor Nederland
Sinds 1993 is er voor personen- en goederenvervoer binnen de Europese Unie de zogeheten cabotageregeling. Elke dienstverlener die in zijn land over de vereiste papieren beschikt heeft de mogelijkheid overal binnen de EU onbelemmerd aan de slag te gaan tegen arbeidsvoorwaarden zoals die in zijn land gelden. De cabotage heeft negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid van vrachtwagenchauffeurs in Nederland omdat de lonen van chauffeurs uit EU-lidstaten in Oost-Europa lager zijn. Om iets tegen de oneerlijke concurrentie te doen heeft de Europese Commissie de cabotage met ingang van mei 2010 beperkt. Vrachtwagenchauffeurs mogen nu nog drie transporten per zeven dagen in een andere lidstaat van de EU uitvoeren. De EC wil de regelgeving nu weer verruimen, een maatregel waar het Ministerie van Infrastructuur tegen is. In het recent afgesloten sociaal akkoord tussen vakbonden, werkgeversorganisaties en het kabinet-Rutte II is vastgelegd dat verdere liberalisering van de transportmarkt ongewenst is.
Verslag.
INTERVIEWS met:
- voorzitter Alexander Sakkers van Transport Logistiek Nederland. Sakkers wil de cabotageregeling niet veranderen maar dringt aan op controle en handhaving ervan;
- voorzitter Klaas de Waardt van de Vereniging Eigen Rijders (telefonisch);
- woordvoerder Loek Koenders van Chauffeurstoekomst.nl, een organisatie die zich inzet voor de belangen van de Nederlandse vrachtwagenchauffeur;
- bestuurder Edwin Atema van FNV Bondgenoten.
Radio Onjo: Nederlandse banken en ondernemingen op internationale lijst met belastingontduikers
Het International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) doet onderzoek naar gelekte databestanden van twee trustkantoren met informatie over belastingparadijzen. ING en ABN Amro zouden tientallen vennootschappen op de Britse Maagdeneilanden en het eiland Labuan (Maleisiƫ) hebben geregistreerd. De naam van voormalig SER-topman Alexander Rinnooy Kan komt ook op de lijst voor.
STUDIOGESPREK met 'Trouw'-journalist Joop Bouma, die samen met Martijn Roessingh de lijst met Nederlandse ontduikers onderzoekt.
Presentatie: Max van Weezel.