Argos
moderne slavernij
Slecht betaalde Tsjechische matrozen dweilen steeds vaker het dek op de Nederlandse binnenvaartschepen. Nog kariger betaalde Turkse chauffeurs besturen de Nederlandse vrachtwagencombinaties over de Europese wegen. De arbeidsomstandigheden op de goedkope-vlag-schepen worden steeds slechter. In de Rotterdamse Haven trof Argos de bemanningen van goedkope vlag schepen die met schip en al gedumpt zijn. Aan hun lot overgelaten door in problemen geraakte reders. De moderne slavernij rukt op in de Nederlandse vervoerssector, zo stelt ook de ontwikkelingseconoom professor Wouter Tims.
Draaiboek en inleidende teksten:
Cor Galis + Tune
NB 100578.2. Kopfragment.
0.05 in: I will go home
0.18 uit: very big problem for us. 0.13
NB 98597.1. Nonoi Ti (slavenschip)
in: De hele boeg van onder tot boven zit helemaal onder roest
uit: onder kunnen liggen.------47----- 0.50.
Tekst 1. (over voorgaande)
De Rotterdamse haven. Donderdagmiddag. Verslaggevers Marwil Straat en Fons Tuinstra op zoek naar zeelieden die kunnen vertellen over de arbeidsomstandigheden op de internationale vaart. Dagelijks arriveren hier, in de 's werelds meest succesvolle haven, zo'n vierhonderd schepen. Steeds meer van die schepen varen onder goedkope vlag. De vlag van een land waar de opleidingseisen voor zeelui niet zo hoog zijn als in Nederland. Dat maakt het makkelijker om werknemers uit Derde Wereld landen aan te nemen en die zijn ook veel goedkoper dan de roemruchte Hollandse scheepsjongens van Bontekoe. Vaak verwisselen die goedkope-vlag-schepen alleen maar op papier van nationaliteit. Een postbus in Liberia is ook voor een Nederlandse reder genoeg om zich aan allerlei lastige verplichtingen te onttrekken.
(decor weg.)
De verhalen over de Turkse vrouwen en mannen in bedompte naaiateliers in de Amsterdamse Pijp, de verhalen over illegale Marokkanen die in het Westland onze tomaten plukken, die verhalen zijn zo langzamerhand bekend. Maar de moderne slavernij rukt inmiddels ook op in de vervoerssector. Slecht betaalde Tsjechische matrozen dweilen steeds vaker het dek op de Nederlandse binnenvaartschepen. Zeer karig betaalde Turkse chauffeur besturen de Nederlandse vrachtwagencombinaties. De arbeidsomstandigheden op de goedkope-vlag schepen worden steeds slechter.
Nonoy Ty, Filipijns politiek vluchteling in Nederland, is lid van een steungroep voor Filipijnse zeelieden. Dagelijks bezoekt hij zijn landgenoten aan boord van de schepen die Rotterdam aandoen. Hij doet dat voorzien van een vuilniszak met tweedehands truien en broeken. De Filippino's hebben vaak niet meer dan een T-shirt en een korte broer. Met onze verslaggevers bezoekt Nonoy een schip. Een berucht schip, zegt Nonoy.
NB 100576.1 Nonoi Ti (slavenschip) 2.
in: Ja, het is bijna een slavenschip
uit: ja, zwarte lijst in de Filippijnen. 2.35.
Tekst 2.
Nonoy Ti wil liever niet dat we met de microfoon in het zicht aan boord van dit schip gaan. Zelf als de verslaggever hem in de mouw van haar jas verstopt blijft Nonoy zorgelijk kijken. Volgens Nonoy staat soms zwart op wit in de contracten van de zeelieden dat wanneer ze spreken met vakbonden of journalisten dat ze een boete opgelegd krijgen. In Birma of China kun je er zelfs voor in de gevangenis terecht komen.
In de Rotterdamse Haven treffen we ook de bemanningen van die goedkope vlag schepen die met schip en al gedumpt zijn. Aan hun lot overgelaten door in problemen geraakte reders. Havengelden en salarissen van de bemanning worden niet meer betaald. Samen met een inspecteur van de Internationale Transport Vakbond, ITF, Gert-Jan Harmsen op weg naar een Panamees schip dat ergens achteraf aan een kade ligt afgemeerd.
NB 100578.1. Harmsen 1.
in: Dit is een bedrijf waar containers worden gerepareerd
0.56in: Egyptisch schip.
VANAF + 1.30 MUZIEK ERBIJ ZETTEN!
uit: staan we nu weer buiten./ 2.10.
Tekst 3.
De Jehya, een schip onder Panamese vlag. Aan boord zitten de Egyptische broers, Saber en Achmed. De Jehya ligt al twee jaar met een kapotte motor in de Rotterdamse Waalhaven. En al die tijd hebben Saber en Achmed geen salaris ontvangen. Ze bedelen en leven van leningen. Of van geld dat de ITF-inspekteur hen soms toestopt.
NB 100576.2.
in: Hello Achmed...
(vanaf 3.38 over de afwas!)
uit: zo erg was het. 4.48.
MUZIEKBRUG.
NB 100578.2.
in: waarom blijft u op dit schip
OP 1.05 LELIJKE KNIP!
uit: I cannot forget. 2.51
Tekst 4.
De Jehya is een van de vele voorbeelden. ITF-inspecteur Harmsen wordt steeds vaker om hulp gevraagd door zeelieden die onderbetaald worden of zelfs maandenlang niets betaald krijgen.
MUZIEKBRUG.
NB 100578.3. Cabo San.
in: --7-- Zo we lopen hier
0.30uit:
0.45in: We gaan naar
1.06uit: het oude Rusland
van cassette.
in: Wat is er nou precies aan hand
uit: voor een openbare verkoop
1.10 in: Ja, hier lopen we de kade op
2.15uit: achterna
2.50in: Hier is de deur
3.30in: Did you
vanaf 5.00 inkorten
uit: I don't know 7.22.
MUZIEKBRUG.
NB 100576.4.
in: We gaan hier de keuken in
uit: it is no good./ 1.10.
Tekst 5.
Een andere plaats in Rotterdam. Verslaggever Gerard Legebeke, eerder dit jaar, in een Turks koffiehuis. Hij hoort het verhaal aan van een Turkse chauffeur. Eén van de naar schatting vierhonderd Turkse chauffeurs die met een minimum aan rechten, een maximale prestatie leveren bij één van de Nederlandse Transportbedrijven. Een ander voorbeeld van de moderne slavernij in de vervoerssector. De Turkse man waar wij mee praten was tot voor kort in dienst van Bocoro BV. Nu is hij alles kwijt. Zelfs zijn huis. Een Nederlandse vriendin schiet de man regelmatig te hulp om zijn verhaal te verduidelijken.
NB 99072.2.
in: Ik werk nu bijna 7 - 4 maanden
uit: op de rekening gestort. 3.25.
Tekst 6.
Vakbondsbestuurder Jo van der Steen was jarenlang zelf vrachtwagenchauffeur en kent de transportwereld door en door. Al jarenlang trekt hij zich het lot van de Turkse chauffeurs aan.
NB 96818.2
in: d'r is een circuit
uit: ik heb de indruk van wel, ja. 2.07.
Tekst 7.
Een andere Turkse chauffeur, meneer Can, legt ons uit dat Nederlandse transportondernemingen steeds vaker ook met illegale chauffeurs werken.
NB 97077.2. LATER BEGINNEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
0.20 in: kijk die illegale chauffeurs zijn goedkoper
uit: nog goedkoper zelfs. (3.52) 3.32
Tekst 8.
De afgelopen weken bezetten vijftien ontslagen Turkse chauffeurs de poort van hun werkgever, Rynart Trading in Klundert. Het ontslag op staande voet van één van de Turkse chauffeurs wegens het gebruik van geweld wordt door de rechter afgewezen. Uit het proces verbaal van de politie blijkt dat de werkgever de chauffeur heeft geslagen. Uiteindelijk wordt de man toch ontslagen omdat, zo constateert de rechter de arbeidsverhouding is verstoord. De Turkse chauffeur kan gaan.
NB 81355.1. Decor afmerende boot.
486 in: optrekkende motor
506 uit: einde. (1.00)
Tekst 9. (over decor heen)
Ook in de Nederlandse binnenvaart zien we een steeds sterkere toestroom van goedkope arbeidskrachten. Vooral vanuit het voormalige Oostblok.
Afgelopen vrijdagmorgen. Verslaggever Irene Houthuijs vaart mee op een patrouille boot van de politie te water over de Merwede. Ter hoogte van Gorinchem passeert de politieboot een enorm tankschip. De politie wil het schip controleren, wil een kijkje aan boord nemen. Voorzichtig klauteren rechercheur Kees Verschuuren en onze verslaggever aan boord van tankschip Phocida. De politie te water heeft onlangs een onderzoek afgerond naar het toenemend aantal Oost-Europese matrozen op Nederlandse schapen en de rol van bemiddelingsbureaus daarin.
NB 99072.1. repo binnenschippers. (kapfilter 100 - 200 Hrtz)
in: we kregen nogal wat klachten
uit: plezierige vaart verder, tot ziens. 6.19.
Tekst 10.
Van de 1500 matrozen die in de binnenvaart werkzaam zijn, zijn naar schatting 200 afkomstig uit Oost-Europa. Nu gaat het nog voornamelijk om Tsjechen. Maar ook Roemenen, Bulgaren en Russen staan te trappelen. En ze maken kans, want zij zijn nog goedkoper.
Of het nu aan de scherpe concurrentie in de internationale transportwereld ligt of niet, in toenemende mate kom je er mensonterende arbeidsomstandigheden tegen. Ook hier in Nederland. Volgens de ontwikkelingseconoom professor Wouter Tims hebben we de groezelige illegale naaiateliers, de erbarmelijke omstandigheden waaronder illegalen in de tuinbouw werken en leven, de zwaar onderbetaalde Tsjechische matrozen op binnenschepen, de uitgebuite Turkse chauffeurs, de aan hun lot overgelaten zeelui in Rotterdam, kortom al die middeleeuwse omstandigheden waaronder sommige mensen in de schaduw van onze welvaartsmaatschappij leven, zelf veroorzaakt.
Volgens Tims zullen deze Derde Wereldachtige taferelen op Nederlandse bodem alleen nog maar verder toenemen.
NB 98597.2. Tims
in: Ik denk dus dat dat een heel moeilijk tegen te houden
OP 0.25 LELIJKE KNIP, VOOR 3.50 STUKJE INKORTEN!
uit: Nederlandse vervoerders. Ja. 7.50.
TOTAAL AAN BAND: 47.14.
AFKONDIGING:
Volgende week geen ARGOS!