Argos

De Turkse vrachtwagenchauffeurs

Argos over de lotgevallen van Turkse vrachtwagenchauffeurs die voor Nederlandse transportondernemingen naar verre bestemmingen in Zuid- en Oost-Europa rijden.
Volgens de chauffeurs werken zij onder slechte arbeidsomstandigheden; zij worden niet volgens de voor die beroepsgroep geldende CAO betaald en maken veel te lange werktijden. De betrokken ondernemers ontkennen dat.
Gerard Legebeke onderzoekt of deze ondernemers, door het gebruik van buitenlandse vrachtwagenchauffeurs, de Nederlandse wetgeving met betrekking tot de arbeidsomstandigheden ontduiken?

Afgelopen woensdag, een overbevolkte houtenbarak, een rondborstige Brabantse transportondernemer in gesprek met één van zijn 30 chauffeurs. Een Turkse man die het allemaal een beetje timide over zich heen laat komen. Zomaar één van die naar schatting vierhonderd Turkse chauffeurs die met een minimum aan rechten een maximale prestatie leveren bij één van de Nederlandse Transportbedrijven. Wie dacht dat er na de geruchtmakende affaire Stolk, halverwege de jaren 80, een einde was gekomen aan de mistoestanden in deze sector heeft het mis.
"We worden behandeld als beesten, zitten onverantwoordelijk veel uren achter het stuur voor een loon dat soms maar de helft van dat van een Nederlandse chauffeur bedraagt" zo lezen we in een onthullend artikel , gepubliceerd in het FNV-magazine van 16 januari. Het artikel veroorzaakte woedende reacties in kringen van de transportwerkgevers. Cao-ontduiking, uitbuiting? Komt U zelf maar kijken. ARgos verslaggever Gerard Legebeke maakte in gezelschap van Jose Onderdenwijngaard, de auteur van het gewraakte artikel een rondgang door de wereld op wielen.

Abonneer je op Argos-podcast

De wekelijkse radio-uitzending van Argos is ook te beluisteren als podcast via ►Spotify ►ApplePodcasts ►Stitcher ►RSS-feed. Meer weten? Klik hier.