Uit onderzoek bleek dat er veel kanttekeningen te plaatsen waren bij de wijze waarop het besluit de Betuwelijn aan te leggen tot stand is gekomen. Zo bleek uit verschillende rapporten dat er veel minder goederenvervoer per spoor plaats zal vinden dan is begroot en blijkt het vervoer van goederen over de weg en het water juist toe te (kunnen) nemen. Ook bleek dat er veel kanttekeningen te plaatsen waren bij de wijze waarop de onderzoekers van de Commissie-Hermans (die de noodzaak tot aanleg van de Betuwelijn onderzochten) te werk waren gegaan en dat de gang van zaken op het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een goede besluitvorming in de weg stond. Zo mocht minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat de eerste maanden na haar aantreden op aanraden van de hoge ambtenaren Van der Plas en Westerduin niets naar buiten brengen over de Betuwelijn. In Duitsland zal het schrappen van de Betuwelijn niet bepaald op weerstand stuiten.
De reportage bevat vraaggesprekken hierover met:
- bouwvakkers die werken aan de Betuwelijn;
- politicoloog Roscam Abbing die de besluitvorming heeft onderzocht;
- ambtenaar Fiedler uit het Duitse Emmerich (Duits, met vertaling);
- PvdA-woordvoerder Feenstra die een groot voorstander van de Betuwelijn is (telefonisch);
- PvdA-econoom Wolfson (telefonisch).
Bevat Tv-fragmenten, o.a. uit 'Netwerk', een fragment uit een verslag over de tewaterlating van een groot binnenvaartschip.
Argos
Besluitvormingscircus Betuwelijn
Argos over de besluitvorming rond de Betuwelijn, de goederenspoorlijn die de Rotterdamse haven moet verbinden met Duitsland. Een aantal hoogleraren stuurde in oktober 1998 een petitie aan de Tweede Kamer waarin zij waarschuwden voor een financiële ramp.
Abonneer je op Argos-podcast
De wekelijkse radio-uitzending van Argos is ook te beluisteren als podcast via ►Spotify ►ApplePodcasts ►Stitcher ►RSS-feed. Meer weten? Klik hier.