De jongen die hij noemt is één van de vele kinderen van arbeidsmigranten in de wijk die is opgegroeid in armoede. Het komt regelmatig voor dat kinderen zonder lunch of met beperkt eten en drinken het schoolplein oplopen, ziet Wanschers. Of dat ze niet gebruik kunnen maken van een fatsoenlijk bed of een kast om kleding in op te bergen.
Veel arbeidsmigranten werken meer dan fulltime, verdienen net-aan minimumloon en hebben moeite met het onderhouden van hun huishouden. “Ze wonen vaak in huizen met meer mensen dan de bedoeling is, maar als ze er moeilijk over doen, kunnen ze hun baan kwijtraken”, duidt hij. Dit komt ook omdat de baas op hun werk ook vaak de huisbaas is.
Kinderen die doorverhuizen, doordat hun ouders ergens anders gaan werken of met hun familie terugkeren naar hen moederland, melden dat niet altijd bij de school en verdwijnen soms tussen de lessen door. Dan staat er na de zomervakantie een lege stoel in het klaslokaal. Het komt voor dat kinderen maar een paar weken in Nederland blijven, vertelt Wanschers. “Dat voelt dubbel”, zegt hij. “Zo geven we eigenlijk les aan een groep kinderen die door Europa heen zwerven en hier en daar onderwijs mee pakken en daardoor nergens echt het hele verhaal goed afmaken.”
In die tijd dat ze in Nederland verblijven is het belangrijk om in ieder geval een goede basis mee te krijgen. “Niet alleen op het gebied van taal of rekenen, want dat is niet genoeg”, voegt Wanschers toe; “Je moet de wereld in kunnen.” Zo is de school een aantal jaar geleden in contact gekomen met IB-onderwijs. Volgens hun eigen site een internationaal programma dat zich specialiseert in cultuur en taalverwerving. “Je moet kritisch leren zijn, zelfvertrouwen opdoen, jezelf kunnen redden in de maatschappij.”
Trots op het taalonderwijs is hij wel, maar de vraag blijft of het genoeg is om een goede baan te kunnen vinden. “Ze blijven toch het nadeel van een verkeerde achternaam hebben. Ze hebben daardoor al twee punten achterstand als ze komen solliciteren. Maar door ze bewust te maken van hun identiteit, sterke en zwakke punten, maken ze een betere kans. En los daarvan zien we hoe het zelfvertrouwen groeit als ze hierbij stil staan.” Het is daarom ook goed om kinderen die net nieuw zijn in Nederland tijd te geven om te even landen door samen spelletjes te spelen en elkaar te leren kennen. “Je moet je als kind welkom voelen, het idee krijgen dat het allemaal wel goed komt en je aan het eind van de dag gewoon wordt opgehaald.”