Sander ’t Sas is al jaren journalist bij het actualiteitenprogramma EenVandaag, en als zodanig in dienst van AVROTROS. In de jaren negentig versloeg ’t Sas de taxi-oorlog in Amsterdam. Hij hield er vele bronnen aan over, met wie hij in contact bleef. Een paar jaren terug kwam hij op het idee een serie podcasts te maken over de taxi-oorlog. AVROTROS vond dat volgens hem een prima plan, en wilde de podcasts graag uitzenden.
Maar de NPO, de koepel die het publieke bestel aanstuurt en het uitzendschema invult, zei nee. ‘Ze vonden het teveel een hervertelling’, zei ’t Sas in het publieke programma Kunststof. ‘Dat was eigenlijk de enige reactie die ik heb gekregen. Ik was eigenlijk best wel boos.’ Hij kreeg zijn podcasts uiteindelijk uitgezonden bij het commerciële BNR Radio. Het werd een groot succes, zo won hij de zilveren Reismicrofoon. Hierdoor kon ’t Sas een boek maken over de taxi-oorlog, dat onlangs verscheen, en samen met een buitenproducent werkt hij nu ook aan een tv-serie die in de herfst te zien zal zijn.
Weer wilde AVROTROS de serie graag uitzenden, en weer wees de NPO die omroep de deur. De buitenproducent stapte daarop naar PowNed. Deze omroep werd wél door de NPO geaccepteerd. ’t Sas is blij dat de serie wordt uitgezonden. Maar, zei hij ook: ‘Dit proces had natuurlijk op een heel andere manier gekund en gemoeten.’
De ervaring van ’t Sas staat niet op zichzelf. De makers van de dramaserie De Joodse Raad, een groot succes bij publiek en bij critici, wilden graag een vervolg maken, De Terugkeer. Scenarist Roos Ouwehand schreef er anderhalf jaar aan, om haar plan vervolgens door de NPO getorpedeerd te zien worden. ‘De NPO vond de serie te ingewikkeld, omdat er te veel hoofdpersonages zouden zijn’, vertelde zij in het radioprogramma Met het Oog op Morgen. ‘Dat zou de kijker niet snappen.’ De Terugkeer telt tien hoofdpersonages. In de hitserie Oogappels, waarvan Ouwehand ook scenarist is, zitten er twintig.