Opnieuw blijken verkopers van alcohol en tabak zich zeer slecht aan de wet te houden en op grote schaal bier, sterke drank en rookwaren te verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. De cijfers die staatssecretaris Van Rijn van VWS eind vorige week naar de Tweede Kamer stuurde, laten zien dat de naleving door slijters, caféhouders, sportkantines en supermarkten nog slechter is dan het jaar ervoor. Toch ziet Van Rijn hierin geen aanleiding om de regels aan te scherpen.
Argos wijdde vorig jaar meerdere uitzendingen aan de verkoop van alcohol aan jongeren. Ook toen al was duidelijk dat de naleving van de wet zeer te wensen overlaat. Argos toonde onder meer aan dat supermarkten een effectief systeem om de leeftijd van klanten te controleren links laten liggen. Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) was er sprake van een branchebrede boycot van dit systeem, Ageviewers genaamd.
In zijn brief aan de Kamer noemt staatssecretaris Van Rijn de nieuwste cijfers ‘ronduit teleurstellend’. Supermarkten houden zich bij iets meer dan de helft van de alcoholaankopen aan de wet. Van de slijterijen voldoet ongeveer een derde aan de regels. In de horeca hield 16 procent zich aan de wet. De resultaten bij de verkoop van tabak tonen ongeveer hetzelfde beeld.