VPRO Zomergasten, de grande dame van de publieke omroep, krijgt dit jaar een nieuwe look. Het decor wordt vernieuwd en daarvoor vragen we de creatiefste geesten om met ons mee te denken en te ontwerpen. Doe mee met de pitch en maak samen met ons het nieuwe decor van VPRO Zomergasten.

VPRO Zomergasten is het drie uur durende live televisieprogramma waarin een gast zijn of haar favoriete televisiefragmenten laat zien en daarover in gesprek gaat. Niet alleen de inhoud, maar ook de vorm van het programma is iedere zomer weer onderwerp van gesprek. Het programma dat in 2014 de Ere-Nipkowschijf kreeg, heeft de afgelopen dertig jaar talloze metamorfoses ondergaan. Van het allereerste décor van Alex van Warmerdam tot de gelaagde set uit 2014 van de ontwerpers van Concrete. Dit voorjaar werken wij aan een nieuw decor en vragen wij ontwerpers en andere creatieve geesten om mee te denken. Doe mee aan onze pitch en word onze partner in het ontwikkelen van een nieuwe decor voor VPRO Zomergasten

voorwaarden

- Het decor mag de intimiteit van het gesprek niet verstoren;

- Het decor moet een ruimtelijke werking hebben en ervoor zorgen dat het bekeken en besproken fragment opnieuw kan worden getoond met projectie, LED, of iets anders; 

- Decor moet plaats bieden aan twee zitplaatsen, een tafel en een medium om de fragmenten op te bekijken; 

- Houd er rekening mee dat het programma voor minstens 85 procent bestaat uit close-ups. Het decor moet zowel in de totaalshots als in de close-ups effectief zijn. Een panoramisch beeld, denk aan een brede horizon, is dat vaak niet omdat in close-ups weinig details meer te ontwaren zijn achter het hoofd van de gast;

-De camera’s moeten zoveel mogelijk op de as kunnen staan zodat de gast en presentator goed in de ogen kan worden gekeken. Ook moet er voldoende ruimte zijn tussen decor en het zitje van de gast en presentator zodat er voldoende afstand gehouden kan worden door de camera’s. Dit laatste in verband met de scherptediepte en om de intimiteit van het gesprek niet te verstoren;

- Het decor mag aandacht vragen maar niet afleiden. Transparantie, dieptewerking en gelaagdheid zijn belangrijk;

- Het ontwerp moet schaalbaar en realiseerbaar zijn;  

- VPRO Zomergasten wordt live opgenomen in een 4-camera studiosetting: 2 camera’s voor close-ups, medium- en overshouldershots (dolly), 1 crane camera en 1 mid-/ twoshot camera. Bij het ontwerp moet rekening worden gehouden dat deze camera's de ruimte hebben om deze shots te kunnen maken. Je kunt hier de studiosetting downloaden;

- Het ‘zitje’ met de gast en presentator moet goed kunnen worden uitgelicht;

- Er mag ook worden nagedacht over een additioneel lichtplan, ter ondersteuning van de video;

- Houd rekening met geluid. Apparatuur mag niet interfereren met de audio van het gesprek.

ik heb een briljant ontwerp, wat nu?

Beschrijf je decoridee in max 2 A4 en mail dit naar zomergastendecor@vpro.nl. Ondersteun je idee met max 5 visuals in jpg-formaat. 

Deadline:
Ideeën voor het nieuwe decor moeten binnen zijn op 28 februari. VPRO Zomergasten selecteert op 16 maart vijf ideeën uit alle inzendingen. Deze ideeën worden gepitcht in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam op 30 maart. VPRO Zomergasten kiest uit deze laatste vijf ideeën een partner om het nieuwe decor mee te gaan ontwikkelen. De VPRO gebruikt alleen het winnende idee, met de andere ideeën wordt niets gedaan. De pitch is betaald na de eerste selectieronde; voor de vijf ideeën die de VPRO in deze ronde kiest is een onkostenvergoeding beschikbaar van 300 euro. De uiteindelijke winnaar krijgt een betaalde opdracht waarbij als voorwaarde geldt dat de VPRO alle rechten verwerft op het decor.