VPRO Medialab op Dutch Design Week 2017: 9 dagen, 23.000 bezoekers, 350 deelnemers aan AURA en 1 debatavond. Bekijk hier nog eens de verschillende onderdelen van ons project ‘We Know How You Feel’ over draagbare technologie en het meten van intieme data.

VPRO Medialab onderzocht emotionele data in een interactieve media-experience tijdens de Dutch Design Week

Stel je voor dat Netflix straks door middel van een hartslagmeter in je smartwatch weet in welke bui je bent? Wil je op maat bediend worden, passend bij je gemoedstoestand of hou je je emoties liever voor jezelf? En wat betekent het voor je privacy? Deze vragen en meer stonden centraal in We Know How You Feel tijdens de Dutch Design Week van 21 t/m 29 oktober 2017. In dit project onderzocht VPRO Medialab hoe draagbare technologie een rol kan spelen bij het maken en gebruiken van media. Dit is de eerste keer dat een Europese omroep onderzoek doet naar emotie-data.

Persoonlijke media ervaring

Terwijl je tv kijkt, muziek luistert of leest, zijn je emoties tot dusver meestal van jezelf geweest. Maar dit is op hoog tempo aan het veranderen. Omroepen en streamingdiensten hebben steeds meer mogelijkheden om gepersonaliseerde services aan te bieden. Nieuwe technologieën stelt ze in staat om je emotionele data te meten en je zo een persoonlijke media beleving aan te bieden die naadloos aansluit op je stemming. Want waarom zou een omroep iedereen met een eigen kijk- of luisterervaring dezelfde content bieden? We Know How You Feel bestond uit vier onderdelen: een expositie met de audiovisuele installatie AURA die emoties meet met drie biosensors, een interactieve debatavond en een online game en Lieve CEO.

We Know How You Feel Expositie

21 t/m 29 oktober 2017, 10 – 18 uur, Design Perron, gratis
Centraal in de expositie staat het audiovisuele kunstwerk AURA van Studio Nick Verstand in samenwerking met Salvador Breed, Naivi, TNO, EagleScience. In een verduisterde, mistige ruimte dragen deelnemers drie bio-sensors. Deze sensors meten emoties en visualiseren deze in pulserende, gekleurde lichtcomposities. Elke deelnemer creëert met zijn of haar emotionele beleving een gekleurde lichtcompositie die samen het audiovisuele werk AURA vormen. Onzichtbare, intrinsieke gevoelens en emoties worden op deze manier openbaar voor de deelnemers zelf, maar óók voor het publiek eromheen. Durf jij je zelf bloot te geven?

We Know How You Feel Tonight

Woensdag 25 oktober 2017, 19 – 21.30 uur, De Effenaar, € 5,-
We kunnen meten hoe jij je voelt, maar wil je deze emotionele data wel prijsgeven? En wat mogen bedrijven en media ermee doen? Tijdens een interactieve debatavond duiken we dieper in deze thema’s met onder andere Nick Verstand, Maurits de Bruijn, Tijmen Schep en Geert-Jan Bogaerts.
 

weknowhowyoufeel.nu

Vanaf 21 oktober 2017, weknowhowyoufeel.nu
Wist je dat jouw keuze voor Instagram-filters kan aangeven of je aanleg voor depressie hebt? Of dat je straks alleen nog maar hoeft te lachen naar je telefoon om een smiley te typen? Via weknowhowyoufeel.nu ontdek je op een speelse manier ongelooflijke en soms verontrustende berichten en projecten op het gebied van persoonlijke data, wearable technology en emotieherkenning.

Lieve CEO

Voor Lieve CEO koppelde Stichting Gr1p op verzoek van het VPRO Medialab enkele van de meest prominente denkers van het moment aan vertegenwoordigers van bedrijven en de overheid om te debatteren over wearables en media. Samen zoeken zij in een briefwisseling de ruwe randen op van wearable technologie en leggen de meest prangende controverses bloot. Het is aan u, als lezer, om op basis van deze betogen uw positie ten opzichte van wearable technologie in te nemen.