CD Crumble (Bandcamp) - Machinefabriek
Rutger Zuydervelt maakt sinds 2004 fascinerende elektronische muziek onder het pseudoniem Machinefabriek. Hij werkt samen met uiteenlopende andere artiesten maar maakte ook een reeks solo-albums en trad ook wereldwijd solo op. Deze nieuwe uitgave is gebaseerd op een opname door violiste Anne Bakker en vocaliste Edita Karkoschka - die improviseerden over een elektroniche gegenereerde track. Met de opnamen daarvan creëerde Machinefabriek vervolgens het 34 minuten durende 'Crumble'. Als luisteraar wordt je ongemerkt meegenomen in een filmisch aandoende klankwereld die je van het ene uiterste ongemerkt naar het andere uiterste voert. Betoverend. AvN
opmerkelijke nieuwe releases
CD Bird & Beyond (Lop Lop Productions) - HOT (Het Orgel Trio)
Jazz op orgel, dat komt niet zo vaak voor. Maar helemaal zeldzaam zijn bewerkingen van Charlie Parker op kerkorgel. Uit Nederland komt het gezelschap HOT: Het Orgel Trio, dat de Nicolaikerk in Utrecht afhuurde om op de twee aanwezige orgels composities van Charlie ‘Bird’ Parker te spelen. Met naast Berry van Berkum op orgel ook Steven Kamperman op klarinetten en Dion Nijland op contrabas in een prima samenspel. Naar eigen zeggen zoekt HOT vooral naar de ruimte in de muziek van Parker. En die ruimte is volop te vinden in de nagalm van 6 seconden in de kerk en de soms massieve luchtverplaatsingen van het orgel. Verwacht geen stijve kerkmuziek, want Parker swingt 60 jaar na zijn dood nog volop; hoewel de uitstekende bewerkingen van HOT ook behoorlijk kunnen ontregelen. En imponeren! MvH
CD Punch (Edition) - Elliot Galvin Trio
Wat zijn er toch knettergoeie pianotrio’s! Hier is er weer zo eentje, uit Engeland, pianist Elliot Galvin, geboren in 1991, en net (een paar maanden terug) een tweede CD uitgebracht, met Tom McCredie (bas) en Simon Roth (drums). In 2014 wonnen ze in Duitsland een prijs als Beste Jonge Jazzartiesten Van het Jaar en toen kwam ook hun eerste schijfje ‘Dreamland’ uit. Nu nummer twee, waarop je van de ene in de andere auditieve verrassing valt, van tekenfilmgeluiden tot een plotse polka op een gezellige accordeon. Of zijn het twee tegelijkertijd bespeelde melodica's? Galvin deinst nergens voor terug. Inventief, vrolijk, spelplezier voorop, nergens bang voor, en gewoon lekker muziek maken. Die dan toch ook echt wel iets te zeggen heeft. Goed hoor. AvN
CD Local Objects (ECM) - Zsófia Boros
De uitgaven van ECM zijn altijd piekfijn verzorgd, mooi boekje, fraaie foto’s, ingetogen en zeer mooi opgenomen muziek. Een ECM-release, dan weet je bijna altijd wat voor ‘soort’ muziek je krijgt. Dit is het tweede album van de klassieke gitariste voor ECM. Met stukken van onder meer Egberto Gismonti en Carlo Domeniconi, en een cover van Al Di Meola. Geen info over Zsófia Boros in het boekje (wel een mooi gedicht van Wallace Stevens), en dat maakt het een beetje raadselachtig. Zsófia is Hongaars, maar geboren in Praag en wonend in Wenen. Nog meer raadselachtigheid. Ze studeerde tegelijkertijd in Bratislava en Boedapest. Op haar website lezen we dat haar spel ‘feinsinnig und zurückhaltend’ is. Klopt als een bus. Op 3 oktober speelt ze in Heidelberg. Daar moet je eigenlijk wandelend heen, om recht te doen aan de innerlijke rust van haar musiceren. Prachtig. AvN
CD Arcanum - Kim Kashkashian (altviool) en Lera Auerbach (piano) - ECM
Heel goed en kundig gedaan hoor, die 24 preludes op. 34 van Dmitri Shostakovich. Oorspronkelijk werden ze geschreven voor piano, maar dat was Lera Auerbach niet genoeg. Ze katte de stukjes om naar een versie voor viool en piano, en ja hoor, dat klinkt dus veel rijker met zo’n viool erbij. Kim Kashkashian (nee, niet Kardashian) tekent voor de vioolpatijen. Zo. Goed gedaan dus, maar niet zo spannend. Vooral erg sfeervol en fijn. De echte spanning zit ‘m bij deze plaat in de staart. Lera Auerbach heeft namelijk een sonate voor viool en piano geschreven, en dat tintelt en doet maar. Vier delen, die samen ‘Arcanum’ heten. Luisteren! Maar niet op Spotify, want daar staat het ding niet op. Net zoals meestal met ECM-releases. Waarom zou dat toch zo zijn? TK