Robert Moszkowicz probeerde bij de rechter tevergeefs een uitzendverbod af te dwingen van De maatschap. Lees hier meer over de rechtszaak.
De maatschap is een vierdelige dramaserie over een Nederlandse advocatenfamilie en is geïnspireerd door de familie Moszkowicz. De serie werd vanaf 25 januari 2017 uitgezonden op NPO 2.
De hoofdrollen in De maatschap worden gespeeld door Pierre Bokma ( de oude Matthias Meyer), Maarten Heijmans (de jonger Matthias), Guy Clemens (Benjamin Meyer), Daan Schuurmans (Theo Meyer), Diederik Ebbinge (Aron Meyer), Xander van Vledder (Jacob Meyer) en Katelijne Verbeke (Mieke Meyer, vrouw van Matthias). De regie is in handen van Michiel van Jaarsveld.
De serie vertelt het verhaal van de opkomst en ondergang van het familie-imperium Meyer. Voor De maatschap hebben de schrijvers Hein Schütz en Alma Popeyus zich laten inspireren door de familiegeschiedenis van de bekende Nederlandse advocatenfamilie Moszkowicz.
Van de grond af bouwt de jonge Matthias Meyer een advocatenimperium dat in het naoorlogse Nederland zijn weerga niet kent. Niet alleen dat, hij bouwt een familie. Een hecht gezin, samen één tegen de rest. Zijn vier zonen zullen zijn inzet, zijn flair en zijn intelligentie verder uitdragen. Met z'n vijven trotseren de Meyers de boze buitenwereld. Maar de vanzelfsprekende loyaliteit van de vier zoons aan hun vader en aan elkaar wordt van binnenuit ondermijnd. Naast deze familiegeschiedenis gaat De maatschap over de ontwikkeling van de (straf)advocatuur in Nederland.
Zowel scenarioschrijvers Hein Schütz en Alma Popeyus als regisseur Michiel van Jaarsveld hebben hun sporen verdiend op het gebied van dramaseries voor de televisie. Van Jaarsveld was eerder verantwoordelijk voor succesvolle serie Stellenbosch en recent de serie Sams Kerst. Schütz en Popeyus zijn bekend van onder andere bekroonde series als Eileen, De Enclave en Offers. Dutch Mountain Film produceerde eerder de veel bekroonde dramaserie Den Uyl en de affaire Lockheed en films als Kauwboy en De Dominee.
De maatschap kwam tot stand met steun van het Mediafonds.
Aflevering 1: De overlever
We maken kennis met de jonge Matthias Meyer, die op na de Tweede Wereldoorlog als enige overlevende van zijn familie terugkeert uit een concentratiekamp. Hij is vastbesloten iets van zijn leven te maken en sticht in no time een gezin en een advocatenbureau.
In 1945 keert Matthias Meyer, 18 jaar oud, uit Auschwitz terug. Zijn familie is vermoord, de winkel van zijn vader leeggeroofd. Een boerenfamilie biedt hem onderdak; de jonge dochter Mieke heelt zijn wonden.
Vastbesloten te overleven sticht Matthias met haar een familie: hun vier zoons zullen de naam Meyer voortzetten. Matthias begint een carrière in de strafrechtadvocatuur: misdadigers verdedigen. Een lucratieve keus, maar de Maastrichtse bourgeoisie haalt haar neus op voor de 'kleine jood'.
De familie blijft op zichzelf aangewezen en de Meyers moeten het van elkaar hebben, leren de zoons al jong. Matthias geeft zijn opgroeiende jongens joodse namen – terug naar de roots, én recalcitrantie: híj, niemand anders, bepaalt wat hun identiteit is.
Aflevering 2: Tweede generatie
De zoons Meyer worden klaargestoomd om in de maatschap te komen. Het imperium-Meyer begint echter barstjes te vertonen: vader Matthias verlaat Mieke voor een andere – wél joodse – vrouw en Theo, de slimste zoon, raakt aan de drugs.
Begin jaren zeventig studeren alle zoons Meyer rechten en Theo, de enige zoon die zich af en toe tegen de patriarch verzet, studeert als eerste af: de kroonprins van de Meyerdynastie. Zijn vader Matthias verzoent zich met de lastpak en geeft hem een eigen kantoor.
Matthias verlaat zijn vrouw Mieke, om met zijn joodse vriendin Rivka te gaan samenwonen. De jongens blijken niet in staat hun moeder te troosten.
Halverwege de jaren tachtig vormen de vier zoons met hun vader een ijzersterk merk. Meyer is dé naam in de Nederlandse advocatuur. Maar dan gaat het mis met Theo: door zijn heroïneverslaving komt hij in de strafrechtelijke problemen. Op aandringen van Mieke schiet Matthias zijn verloren zoon te hulp.
Aflevering 3: De kroonprins
Theo maakt het te bont en wordt verstoten door Matthias, die nu Benjamin als zijn favoriet en kroonprins kiest. Maar Benjamin raakt steeds inniger verbonden met de topcriminelen die hij verdedigt...
Matthias slaagt erin Theo vrij te pleiten. Maar Theo blijft recalcitrant en Matthias keert zich definitief van hem af. Nu is Benjamin papa’s oogappel en mag hij naast zijn vader optreden in spectaculaire processen. Er is een groeiende publieke belangstelling voor criminaliteit, ook het OM gaat het belang van pr inzien.
Benjamin geniet van alle de aandacht. In zijn honger naar vriendschap en bewondering schurkt hij soms gevaarlijk dicht tegen zijn criminele cliënten aan. Matthias waarschuwt hem, maar hij heeft zijn zoon niet meer in de hand. Een dansje met Desi Bouterse is breaking news en nu is het Benjamin die de familienaam te schande dreigt te maken.
Aflevering 4: Ondergang
De maatschap lijkt niet meer te redden: ook Benjamin en Aron worden van het tableau geschrapt. Matthias, die niet lang meer te leven heeft, roept zijn gezin nog één keer bij elkaar.
Benjamin Meyer is op het toppunt van zijn roem, maar hij kan voor zijn broers niet verhullen hoe diep hij in de problemen zit. Hij wordt gemanipuleerd door topcriminelen en het Openbaar Ministerie dreigt zijn rol aan de kaak te stellen. Als ook de fiscus Benjamin dreigt aan te pakken, moeten zijn broers de maatschap redden door Benjamin eruit te zetten.
Na deze nederlaag hoopt Benjamin zich te rehabiliteren, maar hij schoffeert de rechterlijke macht en beantwoordt kritiek op zijn beroepsfouten met dédain. Benjamin zal, net als Theo, uit de advocatuur worden gezet en ten slotte hangt Aron, zijn oudere broer, hetzelfde boven het hoofd.
Matthias Meyer, aan het eind van zijn dagen, roept zijn zoons, alle vier, nog eenmaal bij elkaar: zijn maatschap mag te gronde zijn, zijn familie – als het erop aankomt het belangrijkste – is nog te redden.