Zaterdag 14 januari streek de vierde VPRO Medialab Meet Up neer op Eurosonic Noorderslag. In De Oosterpoort verzamelden zich bezoekers om met negen makers zich te buigen over Future of media en met name spreading stories, het thema van deze Meet Up. Geert-Jan Bogaerts, hoofd Digitaal bij VPRO luisterde mee bij diverse tafels, keynotes en paneldiscussies.

Kaleidoscopische ervaring

Een festivaldag op Eurosonic Noorderslag is een kaleidoscopische ervaring. Voor een nieuweling als uw verslaggever is het lastig te bepalen waar te beginnen. Zoveel muziek, zoveel interessante programma’s – wat me doet denken aan mijn eerste keer op SXSW, het jaarlijkse cultuurfestijn in Austin, Texas, waar je zonder goede gids jezelf al snel kwijtraakt.

Dan is het prettig om een duidelijke bestemming te hebben, zoals het programma van het VPRO Medialab op Eurosonic. Zoals bij de eerdere Meet Ups van het Medialab kwamen ook nu tientallen journalisten, programmamakers, samenstellers, dj’s, kunstenaars en ontwerpers bij elkaar om met elkaar te praten over de kunst van het programma maken – in een tijd dat algoritmes veel van het werk van je overnemen.

Chris Price: ‘Distributie is alles’

Bijvoorbeeld deze, van Chris Price (BBC Radio 1): ‘Distributie is alles, daarmee staat of valt het succes van je programma. We moeten echt overal zijn, gebruik makend van alle kanalen die zich mogelijkerwijs aandienen.’ Een geluid dat de VPRO bekend voorkomt, maar dat helaas nog enigszins wordt gedwarsboomd door de Mediawet. Die verbiedt het de publieke omroep om vrijelijk te experimenteren met diverse media, en wil het liefst dat we alleen binnen de lijntjes kleuren van de officieel toegestane kanalen.

Rufus Kain: ‘We zitten in een bubbel die we zelf hebben gemaakt’

Of deze, van Rufus Kaine, muzikant en journalist bij De Correspondent over onze muziekkeuze: ‘We zitten nog steeds in een bubbel die we zelf hebben gemaakt, en nu gefaciliteerd door Spotify.’ Want natuurlijk kunnen algoritmes zoals die van Spotify je aan een genoeglijk middagje luisteren helpen – maar kunnen die je ook in aanraking brengen met belangwekkend nieuw aanbod? Of moet je het dan toch van menselijke interventie hebben?

Jeroen Pen: ‘Er vindt steeds meer een gesprek plaats met de overkant.’

Vooruit, nog eentje dan. Jeroen Pen werkt bij Brandpunt, maar dan bij de ‘jongerenversie’ – de afsplitsing die het verhaal van Brandpunt op nieuwe manieren wil vertellen voor nieuwe doelgroepen. Hij zegt: ‘Er vindt steeds meer een gesprek plaats met de overkant.’ En hij bedoelt daarmee dat de oude garde van journalisten, die hecht aan de traditie, inmiddels de effecten begint te zien van de nieuwe werkwijze, en zich laat inspireren door de successen daarvan.

‘Big hug and make friends’

Uiteindelijk, zo luidt de conclusie, gaan data en dj’s hand in hand. ‘Big hug and make friends’, zoals Chris Price het verwoordde. Dat ging een enkeling in het publiek veel te ver. Want, zei deze kritische beschouwer, dat is al te gemakkelijk.

‘Wij moeten ons druk maken over wat we aanbieden en hoe we dat doen. Wie is de intermediair tussen de muziek en de luisteraar? Wie reikt mij het nieuwe aanbod aan? Het volstaat niet om te zeggen dat de dj dat doet, al dan niet geïnspireerd door een algoritme. Ik ben niet geïnteresseerd in een dj. Maar ik vind het wel interessant als Thom Yorke (Radiohead) mij vertelt naar wie ik moet luisteren. Want dat vind ik een autoritieve bron.’ Waardoor het laatste woord, zoals het hoort, toch weer bij het publiek kwam te liggen.

En waardoor data en algoritmes de plek krijgen die ze verdienen: als steuntje in de rug, niet als voortrekker. Dat Sky anders werkt – prima; maar de publieke omroep heeft een andere taak.