Krzysztof Kieslowski: regie, scenario en schrijver.
Er zijn 36 films gevonden.

L'enfer

2005 |

2005. Danis Tanovic.

Heaven

2002 | Drama, Romantiek, Thriller

Verenigde Staten​/​​Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 2002. Drama van Tom Tykwer. Met o.a. Cate Blanchett, Giovanni Ribisi, Stefania Rocca, Remo Girone en Alberto Di Stasio.

Niet dat Heaven helemaal mislukt is, daarvoor maakt Duitslands supercineast Tykwer te makkelijk verbluffende beelden en indringende muziek. Het centrale verhaal heeft echter grote gebreken. Lerares Engels Philippa (Blanchett) plant in Turijn een bom in het kantoor van een drugshandelaar, maar de bom vermoordt per ongeluk vier onschuldigen. De corrupte politie ondervraagt haar keihard, maar daar is de als tolk optredende politieman Filippo (Ribisi) die in haar onschuld gelooft, gelijk verliefd wordt, en haar helpt ontsnappen. Het had misschien gekund, maar meeleven met een moordenares en een impulsieve agent lukt niet, hoe goed scenarist Kieslowski en Tykwer elkaar ook kunnen vinden in de thema's schuld, noodlot en vergeving.

Widock z okna

1997 |

Polen 1997. Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Waclaw Ulewicz, Lech Grzmocinski, Tadeusz Partosik, Elzbieta Kijowska en Marel Kepinski.

Niet dat Heaven helemaal mislukt is, daarvoor maakt Duitslands supercineast Tykwer te makkelijk verbluffende beelden en indringende muziek. Het centrale verhaal heeft echter grote gebreken. Lerares Engels Philippa (Blanchett) plant in Turijn een bom in het kantoor van een drugshandelaar, maar de bom vermoordt per ongeluk vier onschuldigen. De corrupte politie ondervraagt haar keihard, maar daar is de als tolk optredende politieman Filippo (Ribisi) die in haar onschuld gelooft, gelijk verliefd wordt, en haar helpt ontsnappen. Het had misschien gekund, maar meeleven met een moordenares en een impulsieve agent lukt niet, hoe goed scenarist Kieslowski en Tykwer elkaar ook kunnen vinden in de thema's schuld, noodlot en vergeving.

Trois couleurs: Blanc

1994 | Drama, Experimenteel, Komedie

Frankrijk​/​​Polen​/​​Zwitserland 1994. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Julie Delpy, Zbigniew Zamachowski, Janusz Gajos, Janosz Goyos en Jerzy Stuhr.

Tweede deel van Kieslowski's trilogie gebaseerd op de Franse begrippen vrijheid, gelijkheid en broederschap. Poolse kapper in Parijs (Zamachowski) wordt na een half jaar huwelijk met rijke Dominique (Delpy) gedumpt vanwege zijn impotentie. Hij geraakt in de goot, weet naar Polen te komen, bouwt er opnieuw een leventje op en zint op een dramatische terugkeer naar Dominique. Zwarte komedie waarin de kleur wit domineert, wordt gedragen door charmante Zamachowski, eerder te zien in het tiende gebod van Kieslowski's Dekalog. Trois couleurs: Blanc wordt door mindere mate van weelderigheid beschouwd als de minste van het drieluik, maar is de beste door rake psychologie.

Trois Couleurs: Rouge

1994 | Drama

Polen​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1994. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Irène Jacob, Jean-Louis Trintignant, Jean-Pierre Lorit, Juliette Binoche en Benoît Régent.

Na zijn studie naar de universele waarden van de Tien Geboden boog Kieslowski zich over de symboliek van de Franse driekleur. Rouge, het laatste deel van de trilogie Trois couleurs - deze keer gecentreerd rond het thema broederschap - verhaalt over fotomodel Valentine (Jacob), die op straat een herdershond aanrijdt. Ze brengt het gewonde dier naar de eigenaar, een gepensioneerde rechter (Trintignant), die misschien moet worden beschouwd als het alter ego van de regisseur. Valentine: 'Wilt u de hond niet?' De rechter: 'Ik wil niks.' Valentine: 'Dan moet u maar ophouden met ademen.' De rechter: 'Een goed idee.' Een macaber dialoogje gezien het volgens sommigen door Kieslowski 'voorvoelde' feit dat Rouge zijn laatste film zou worden.

Trois Couleurs: Bleu

1993 | Drama

Polen​/​​Frankrijk​/​​Zwitserland​/​​Verenigd Koninkrijk 1993. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Juliette Binoche, Benoît Régent, Florence Pernel, Charlotte Véry en Hélène Vincent.

Emotioneel en visueel virtuoos eerste deel van Kieslowski’s drieluik dat werd gebaseerd op de Franse driekleur, oftewel de begrippen vrijheid, gelijkheid en broederschap. De eerste kleur, blauw, slaat op vrijheid. Die moet Julie (Binoche) vinden als haar man en kind omkomen bij een auto-ongeluk en ze zich niet los kan maken van haar verdriet. De korte serie, later aangevuld met Blanc en Rouge, zou Kieslowski’s testament betekenen. Na de voltooiing had hij al aangekondigd te zullen stoppen met filmen omdat hij ‘uitgepraat’ was, in het voorjaar van 1996 stierf de Pool die wel Europa’s meest originele hedendaagse filmmaker werd genoemd.

La double vie de Véronique

1991 | Drama, Mysterie, Experimenteel

Polen​/​​Frankrijk​/​​Noorwegen 1991. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Irène Jacob, Philippe Volter, Sandrine Dumas, Halina Gryglaszewska en Kalina Jedrusik.

Dubbelportret van Weronika in het Poolse Krakau en haar dubbelganger Véronique in Frankrijk. De beide meisjes worden op dezelfde dag geboren, weten niet van elkaars bestaan, lijden aan dezelfde hartkwaal, zijn beiden muzikaal. Op het moment dat de een sterft krijgt de ander een cassettebandje van een mysterieuze onbekende, met aanwijzingen waarmee ze aan een speurtocht begint. Kieslowski wilde, zo blijkt uit een gesprek in het interviewboek 'Kieslowski on Kieslowski', een film maken over muziek en intimiteit. Of iedereen dat uit deze intrigerende maar bepaald niet gemakkelijk te doorgronden film haalt is de vraag.

Dekalog III

1990 | Drama

Polen 1990. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Maria Pakulnis, Daniel Olbrychski, Joanna Szczepkowska, Artur Barcis en Henryk Baranowski.

Stanley Kubrick vond Kieslowski een genie. In zijn voorwoord bij een gedrukte uitgave van de scenario's voor de Decaloog schreef hij dat 'de ideeën niet verteld worden, maar gedramatiseerd. Zo zie je ze niet aankomen en ontdek je pas later hoe ze je in je hart hebben geraakt.' In de derde aflevering vertelt Kieslowski het verhaal van een man die op Kerstavond naar zijn minnares gaat in plaats van bij zijn gezin te zijn. Dat moet wel fout aflopen. 'Eert de sabbat' is immers het derde gebod.

Dekalog II

1990 | Drama

Polen 1990. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Krystyna Janda, Aleksander Bardini en Olgierd Lukaszewicz.

Het tweede verhaal in Kieslowski's morele tv-tienluik is gebaseerd op het tweede gebod (Gij zult de naam des heren niet ijdel gebruiken) en gaat over een vrouw die zwanger is van een minnaar en wiens echtgenoot aan een dodelijke ziekte lijkt te lijden. Als haar man zou komen te overlijden wil ze het kind wel houden, anders niet. Ze consulteert de arts in het ziekenhuis en deze verzekert haar dat haar echtgenoot ten dode is opgeschreven. Maar hij wordt beter en abortus is dan te laat.

City Life

1990 |

Nederland 1990. Bela T rr, Mrinal Sen, Mildred van Leeuwaarden, Carlos Reichenbach en Eagle Pennell.

Het tweede verhaal in Kieslowski's morele tv-tienluik is gebaseerd op het tweede gebod (Gij zult de naam des heren niet ijdel gebruiken) en gaat over een vrouw die zwanger is van een minnaar en wiens echtgenoot aan een dodelijke ziekte lijkt te lijden. Als haar man zou komen te overlijden wil ze het kind wel houden, anders niet. Ze consulteert de arts in het ziekenhuis en deze verzekert haar dat haar echtgenoot ten dode is opgeschreven. Maar hij wordt beter en abortus is dan te laat.

Krotki film o milosci

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Grazyna Szapolowska, Olaf Lubaszenko, Stefania Iwinska, Piotr Machalica en Artur Barcis.

Bioscoopversie van DEKALOG VI over een jonge gluurder, die door de koude reactie van het slachtoffer als hij met haar in contact komt, tot zelfmoord gedreven werd. Kieslowski's vaak crue benadering zal lang niet iedereen aanspreken, al schudt hij de kijker dikwijls wakker ondanks de beperkte productiemiddelen die hem ten dienste stonden. Het spel is altijd heel behoorlijk en het scenario dat regisseur Kieslowski samen met Krysztof Piesiewicz schreef is van een goed niveau. Het camerawerk is van Witold Adamek. Handig uitgemolken door de maker... en gelijk had hij. Zie ook DEKALOG VI.

Dekalog X

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Jerzy Stuhr, Zbigniew Zamachowski en Henryk Bista.

Het Tiende Gebod (Gij zult niet stelen) in Kieslowski's tv-tienluik gaat over twee broers, die een waardevolle (en in Polen moeilijk te verkopen) postzegelverzameling erven. Ze beginnen zich in de collectie te verdiepen en raken verslingerd aan het verzamelen van postzegels. Op een dag kunnen zij een hele bijzondere zegel verkrijgen, maar de prijs is uitzonderlijk hoog: een menselijk orgaan. Als één der broers in het ziekenhuis ligt, wordt er in het ouderlijke huis ingebroken en wordt de verzameling gestolen. Hij verdenkt zijn broer.

Dekalog VIII

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Maria Koscialkowska, Teresa Maroczewska, Artur Barcis en Tadeusz Lomnicki.

In het achtste gebod (Gij zult geen valse getuigenis afleggen tegen uw naaste) wordt een wereldberoemde 65-jarige vrouwelijke professor in de ethiek geconfronteerd met het belastende verleden. Tijdens WO II weigerde zij op grond van het achtste gebod een ouderloos meisje, ontsnapt uit het ghetto, bij zich te laten onderduiken, hoewel het kind speciaal gedoopt was. Vanaf dat moment heeft zij onder haar botte besluit geleden. Zij wordt tijdens het college geconfronteerd met het slachtoffer van toen, die haar de geschiedenis als ethisch vraagstuk voorlegt. Zij besluiten het onder vier ogen uit te praten.

Dekalog VII

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Anna Polony, Maja Barelkowska, Wladyslaw Kowalski, Bugoslaw Linda en Bozena Dykiel.

Zoals wel vaker in het werk van Kieslowski is hier niet helemaal duidelijk hoe de vork in de steel zit. Een jonge vrouw lijkt haar zesjarig zusje te ontvoeren, maar is het wel haar zusje? En is de moeder van het meisje het slachtoffer of de dief? In de versie van het zwaarmoedige genie gaat het bij 'Gij zult niet stelen' in elk geval niet om de diefstal van triviale zaken als geld of goederen. Eerder van liefde, deugd of trouw.

Dekalog VI

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Grazyna Szapolowska, Olaf Lubaszenko, Stefania Iwinska, Artur Barcis en Piotr Machalica.

Een van de twee in de bioscoop uitgebrachte afleveringen van Kieslowski's op de tien geboden gebaseerde televisiecyclus. In dit op het zesde gebod (Gij zult niet echtbreken) gebaseerde drama wordt een mooie, promiscue vrouw bespied door een jonge man. Maar als hij haar uiteindelijk echt durft te benaderen maakt zij met snelle achteloze seks een einde aan zijn adoratie. Gedesillusioneerd probeert hij een eind aan zijn leven te maken. Zij krijgt wroeging en de rollen zijn omgedraaid, ze wil hem terug en gaat zijn appartement bespieden.

Dekalog V

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Miroslaw Baka, Krzysztof Globisz, Jan Tesarz, Zbigniew Zapasiewicz en Barbara Dziekan.

Van Kieslowski's op de tien geboden gebaseerde cyclus was dit een van de twee afleveringen die - iets verlengd - in de bioscoop werden uitgebracht. Deel vijf was gebaseerd op 'Gij zult niet doden'. Een jonge man neemt een taxi en vermoordt de chauffeur. De scène waarin dat gebeurt duurt lang, erg lang, en is onthutsend gedetailleerd in beeld gebracht. En daarna volgt nog de scène waarin de jongen ter dood wordt gebracht. Kieslowski maakte een zeer realistisch, monumentaal, oersomber drama, dat kan worden gezien als een statement tegen de nonchalance waarmee vooral Hollywood het thema moord doorgaans behandelt.

Dekalog IX

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Ewa Plaszyzyk en Piotr Machalica.

Het negende deel (Gij zult de vrouw van uw buurman niet begeren) in Kieslowski's tv-tienluik gaat over een chirurg van rond de veertig, die denkt dat hij impotent is en zijn vrouw hem ontrouw. Dat laatste is ook waar. Hun huwelijk staat op het spel en als zijn vrouw gaat skiën om de zaak te overdenken, ziet hij haar minnaar ook voor een skivakantie vertrekken. Als hij op zijn werk in het ziekenhuis is, belt zijn vrouw om hem te zeggen dat er niets aan de hand is. Hij gelooft haar niet.

Dekalog IV

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Adrianna Biedesynska, Janusz Gajos en Artur Barcis.

De vierde film in de Tien Geboden tv-tienluik (Eert uw vader en uw moeder) gaat over het vader-complex van een moederloze jonge actrice, dat aangewakkerd wordt door een ongelezen brief van haar moeder, die ze pas na de dood van haar vader mag lezen.

Dekalog I

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Henryk Baranowski, Wojciech Klata en Maja Komorowska.

De afleveringen van Kieslowski's tienluik zijn gebaseerd op de Tien Geboden en hij maakte ze voor de Poolse televisie. De verhalen spelen zich allemaal af in het grauwe Warschau met zijn kleurloze woonkazernes van vlak voor 1990 en ze zijn vagelijk aan elkaar geknoopt door een figuur die in beeld komt als een toevallige passant, een wielrijder en een man die een vuurtje stookt. De op zichzelf staande episodes zijn van uiteenlopende kwaliteit. Ze zijn in Nederland in twee bioscopen gedurende een weekje uitgebracht, wat de afleveringen een beetje ten onrechte het predikaat bioscoopfilm meegeeft. De eerste aflevering is gebaseerd op het eerste gebod 'Gij zult geen afgoden vereren' en gaat over een vader en een zoon die verslaafd zijn aan een homecomputer, die ze voor alles gebruiken. Als ze in de winter het weerbericht vergelijken met de in de computer opgeslagen statistieken zegt de computer dat het ijs betrouwbaar is. Bij het baantje glijden zakt de zoon door het ijs en verdrinkt.

A Short Film About Love

1988 | Drama

Polen 1988. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Stefania Iwinski, Olaf Lubaszenko en Grazyna Szapolowska.

Elke avond bespiedt de negentienjarige Tomek met een verrekijker vanuit zijn raam een vrouw in haar flat aan de overkant. Magda is een mooie vrouw van in de dertig die een ongebonden sexueel leven leidt. Lange tijd heeft zij geen idee dat zij geobserveerd wordt in haar persoonlijke doen en laten en als ze met haar minnaars is. Soms belt Tomek Magda op zonder iets te zeggen of stuurt hij haar valse kennisgevingen om haar naar het postkantoor te laten komen waar hij werkt. Later brengt hij 's morgens vroeg de melk, om haar stem te kunnen horen. Na verloop van tijd houdt hij het niet meer uit en vertelt haar alles. Magda is eerst woedend en dan verbijsterd: zij gelooft allang niet meer in de liefde en kan de passie van de jongen niet begrijpen. Zij besluit hem te verleiden om hem te bewijzen dat echte liefde niet bestaat. Tomek is zo geshockeerd dat hij tot niets in staat is. Magda is inmiddels geïntrigeerd geraakt en accepteert Tomeks onvermogen als iets natuurlijks. Maar voor hem is het een ware tragedie en Magda begint te beseffen dat zij zijn gevoelens zwaar onderschat. Nu is zij degene die zijn raam bespiedt. Zij wordt wakker van het geluid van melkflessen en gaat naar het postkantoor om zijn plaats leeg aan te treffen. Als zij begrijpt wat er gebeurd is zoekt zij Tomek op in het ziekenhuis. Bij de aanblik van het dikke verband om zijn polsen dringt het tot haar door dat zij haar cynische kijk op het leven en de liefde moet herzien.

A Short Film About Killing

1988 | Drama, Experimenteel

Polen 1988. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Jan Tesarz, Mirsolaw Baka, Krzysztof Globisz, Zbigniew Zapasiewicz en Aleksander Bednarz.

De jonge Jacek neemt in Warschau een taxi en vermoordt even later de chauffeur. Hij wordt gepakt, berecht en tot de doodstraf veroordeeld. Die wordt voltrokken. De plot van A Short Film About Killing is simpel, de uitwerking is indrukwekkend: regisseur Kieslowski koos ervoor om de moord in al zijn gruwelijkheid langdurig in beeld te brengen, met verpletterend resultaat. En dan krijgt de terechtstelling dezelfde benadering. Een van de sterkste afleveringen van de Dekalog, een tiendelige serie tv-films die de Poolse meesterfilmer baseerde op de tien geboden.

Blind Chance

1987 | Drama, Experimenteel

Polen 1987. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Boguslaw Linda, Tadeusz Lomnicki, Zbigniew Zapasiewicz, Marzena Trybala en Boguslawa Pawelec.

Dit sociopolitieke drama werd tijdens de staat van beleg in Polen gemaakt en moest tot 1987 in de kast blijven liggen. Kie[KA1]slowski`s beste film tot nu toe vertelt drie mogelijke episodes uit het leven van de jonge Witek (Linda), steeds beginnend met een trein naar Warschau die hij haalt of mist. In het eerste verhaal maakt Witek carrière in de communistische partij en wordt hij teleurgesteld als de stakingen van Solidariteit beginnen; in het tweede verhaal sluit hij zich aan bij de ondergrondse studentenbeweging en in het derde verhaal leidt hij een bourgeois bestaan zonder politiek engagement en stapt hij op het vliegtuig naar Parijs, waarop dit in de lucht explodeert. Ironisch beeld van de Poolse realiteit van de afgelopen twee decennia. Camerawerk van Krzysztof Pakulski. Ook bekend als BLIND CHANCE.

No End

1985 | Drama

Polen 1985. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Maria Pakulnis en Grazyna Szapolowska.

Dit sociopolitieke drama werd tijdens de staat van beleg in Polen gemaakt en moest tot 1987 in de kast blijven liggen. Kie[KA1]slowski`s beste film tot nu toe vertelt drie mogelijke episodes uit het leven van de jonge Witek (Linda), steeds beginnend met een trein naar Warschau die hij haalt of mist. In het eerste verhaal maakt Witek carrière in de communistische partij en wordt hij teleurgesteld als de stakingen van Solidariteit beginnen; in het tweede verhaal sluit hij zich aan bij de ondergrondse studentenbeweging en in het derde verhaal leidt hij een bourgeois bestaan zonder politiek engagement en stapt hij op het vliegtuig naar Parijs, waarop dit in de lucht explodeert. Ironisch beeld van de Poolse realiteit van de afgelopen twee decennia. Camerawerk van Krzysztof Pakulski. Ook bekend als BLIND CHANCE.

Bez Konca

1985 | Drama

Polen 1985. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Gra[KA1]zyna Szapolowska, Maria Pakulnis, Aleksander Bardini, Jerzy Radziwilowicz en Artur Barcis.

Hedendaags politiek drama over de sympathisanten van 'Solidariteit' tijdens de crisis van 1982. Het verhaal gaat over een jonge weduwe die wordt achtervolgd door de geest van wijlen haar man en over haar ontmoetingen met advocaten die een stakingsleider verdedigen. De uiteindelijke zelfmoord van de vrouw dient als metafoor voor de morele verwarring. Het geheel is ambitieus maar niet overtuigend.

Krotki dzien pracy

1981 |

Portugal 1981. Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Tadeusz Bartosik, Lech Grzmocinski en Waclaw Ulewicz.

Hedendaags politiek drama over de sympathisanten van 'Solidariteit' tijdens de crisis van 1982. Het verhaal gaat over een jonge weduwe die wordt achtervolgd door de geest van wijlen haar man en over haar ontmoetingen met advocaten die een stakingsleider verdedigen. De uiteindelijke zelfmoord van de vrouw dient als metafoor voor de morele verwarring. Het geheel is ambitieus maar niet overtuigend.

A Short Working Day

1981 |

1981. Krzysztof Kieslowski.

Hedendaags politiek drama over de sympathisanten van 'Solidariteit' tijdens de crisis van 1982. Het verhaal gaat over een jonge weduwe die wordt achtervolgd door de geest van wijlen haar man en over haar ontmoetingen met advocaten die een stakingsleider verdedigen. De uiteindelijke zelfmoord van de vrouw dient als metafoor voor de morele verwarring. Het geheel is ambitieus maar niet overtuigend.

Spokój

1980 | Komedie, Drama

Polen 1980. Komedie van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Jerzy Stuhr, Jerzy Trela, Izabela Olszewska, Danuta Ruksza en Michał Sulkiewicz.

Na een verblijf van drie jaren in de gevangenis wil Antek Gralak (Stuhr), die onschuldig was, maar [KA1]e[KA1]en ding: rust. Aanvankelijk lukt hem dat aardig (hij trouwt, krijgt een huis en een baan), maar een arbeidsconflict dwingt hem partij te kiezen. De escalatie van het conflict wordt hem noodlottig. De censuur heeft vertoning van deze in 1976 gedraaide film op tv lange tijd tegengehouden. Waarschijnlijk speelden het grauwe beeld dat geschetst wordt en het ontbreken van enig optimisme daarbij een rol. De weinig bekende acteur Stuhr geeft op een overtuigende wijze inhoud aan zijn rol. Tegenwoordig is de film behoorlijk gedateerd maar nog steeds relevant voor wat betreft de communistische dictatuur en de kitscherige maatschappij van de happy few: macho, drinken, zuipen en roken. Het scenario is van Lech Borski. Voor de dialogen tekende regisseur Kieslowski en hoofdrol Stuhr. Het camerawerk is van Jacek Petrycki.

Dworzec

1980 | Korte film, Experimenteel

Portugal 1980. Korte film van Krzysztof Kieslowski.

Na een verblijf van drie jaren in de gevangenis wil Antek Gralak (Stuhr), die onschuldig was, maar [KA1]e[KA1]en ding: rust. Aanvankelijk lukt hem dat aardig (hij trouwt, krijgt een huis en een baan), maar een arbeidsconflict dwingt hem partij te kiezen. De escalatie van het conflict wordt hem noodlottig. De censuur heeft vertoning van deze in 1976 gedraaide film op tv lange tijd tegengehouden. Waarschijnlijk speelden het grauwe beeld dat geschetst wordt en het ontbreken van enig optimisme daarbij een rol. De weinig bekende acteur Stuhr geeft op een overtuigende wijze inhoud aan zijn rol. Tegenwoordig is de film behoorlijk gedateerd maar nog steeds relevant voor wat betreft de communistische dictatuur en de kitscherige maatschappij van de happy few: macho, drinken, zuipen en roken. Het scenario is van Lech Borski. Voor de dialogen tekende regisseur Kieslowski en hoofdrol Stuhr. Het camerawerk is van Jacek Petrycki.

Amator

1979 | Drama

Polen 1979. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Jerzy Stuhr, Małgorzata Zabkowska, Ewa Pokas, Stefan Czyzewski en Jerzy Nowak.

Deze film betekende de grote doorbraak van Kieslowski naar het grote publiek. Aanvankelijk alleen huiselijke taferelen filmend, raakt Filip op den duur zo in de ban van het geëngageerd bezig zijn met de camera, dat anderen hierdoor een hoge prijs moeten betalen. Afgezien van het concrete gebeuren heeft de film ook een filosofisch niveau. Met name de taak van de kunst en de daarmee verbonden rol van de artiest worden impliciet aan de orde gesteld. Evenals de verantwoordelijkheid, de moed en de moraliteit van de filmer. Intrigerende film niet in het minst door de voortreffelijke acteerprestaties. In Moskou onderscheiden met de Grand Prix.

The Scar

1976 |

Polen 1976. Krzysztof Kieslowski.

Deze film betekende de grote doorbraak van Kieslowski naar het grote publiek. Aanvankelijk alleen huiselijke taferelen filmend, raakt Filip op den duur zo in de ban van het geëngageerd bezig zijn met de camera, dat anderen hierdoor een hoge prijs moeten betalen. Afgezien van het concrete gebeuren heeft de film ook een filosofisch niveau. Met name de taak van de kunst en de daarmee verbonden rol van de artiest worden impliciet aan de orde gesteld. Evenals de verantwoordelijkheid, de moed en de moraliteit van de filmer. Intrigerende film niet in het minst door de voortreffelijke acteerprestaties. In Moskou onderscheiden met de Grand Prix.

Szpital

1976 | Korte film, Experimenteel

Portugal 1976. Korte film van Krzysztof Kieslowski.

Deze film betekende de grote doorbraak van Kieslowski naar het grote publiek. Aanvankelijk alleen huiselijke taferelen filmend, raakt Filip op den duur zo in de ban van het geëngageerd bezig zijn met de camera, dat anderen hierdoor een hoge prijs moeten betalen. Afgezien van het concrete gebeuren heeft de film ook een filosofisch niveau. Met name de taak van de kunst en de daarmee verbonden rol van de artiest worden impliciet aan de orde gesteld. Evenals de verantwoordelijkheid, de moed en de moraliteit van de filmer. Intrigerende film niet in het minst door de voortreffelijke acteerprestaties. In Moskou onderscheiden met de Grand Prix.

Spokoj

1976 | Drama, Experimenteel

Polen 1976. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Jerzy Trela en Jerzy Stuhr.

Deze film betekende de grote doorbraak van Kieslowski naar het grote publiek. Aanvankelijk alleen huiselijke taferelen filmend, raakt Filip op den duur zo in de ban van het geëngageerd bezig zijn met de camera, dat anderen hierdoor een hoge prijs moeten betalen. Afgezien van het concrete gebeuren heeft de film ook een filosofisch niveau. Met name de taak van de kunst en de daarmee verbonden rol van de artiest worden impliciet aan de orde gesteld. Evenals de verantwoordelijkheid, de moed en de moraliteit van de filmer. Intrigerende film niet in het minst door de voortreffelijke acteerprestaties. In Moskou onderscheiden met de Grand Prix.

Blizna

1976 | Drama

Polen 1976. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Franciszek Pieczka, Mariusz Dmochowski, Jerzy Stuhr, Jan Skotnicki en Stanisław Michalski.

De directeur van een chemische fabriek probeert aanvankelijk met de wensen van de stadsbewoners rekening te houden, maar naarmate de produktie en de winst zijn aandacht steeds meer opeisen, verandert zijn gedrag zodanig dat z'n ontslag onvermijdelijk wordt. De film speelt in 1970, is bijna geheel op locatie opgenomen en verwijst impliciet naar de opstand in dat jaar. Interessante film waarin een beeld wordt gegeven van de mechanismen van een maatschappelijk systeem.

Personel

1975 | Drama, Experimenteel

Polen 1975. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Juliusz Machulski, Irena Lorentowicz, Włodzimierz Boru[KA1]nski, Michał Tarkowski en Andrzej Siedlecki.

Eerste speelfilm van de als documentairemaker bekendstaande Kieslowski. Het is dan ook een film op de grens van documentaire en speelfilm geworden, waarin een jonge kleermaker wordt gevolgd vanaf het moment dat hij zijn eerste baan aanvaardt bij het theater. Op realistische en sfeervolle wijze wordt dat milieu in beeld gebracht. Het gewenningsproces wordt onderbroken als hij gedwongen wordt stelling te nemen in een arbeidsconflict. Kieslowski interesseert zich voor dergelijke belangrijke keuzemomenten, die telkens in het dagelijkse leven opduiken en die niet alleen voor het desbetreffende individu van belang zijn. Bekroond met de Grote Prijs in Mannheim.

First Love

1974 |

1974. Krzysztof Kieslowski.

Eerste speelfilm van de als documentairemaker bekendstaande Kieslowski. Het is dan ook een film op de grens van documentaire en speelfilm geworden, waarin een jonge kleermaker wordt gevolgd vanaf het moment dat hij zijn eerste baan aanvaardt bij het theater. Op realistische en sfeervolle wijze wordt dat milieu in beeld gebracht. Het gewenningsproces wordt onderbroken als hij gedwongen wordt stelling te nemen in een arbeidsconflict. Kieslowski interesseert zich voor dergelijke belangrijke keuzemomenten, die telkens in het dagelijkse leven opduiken en die niet alleen voor het desbetreffende individu van belang zijn. Bekroond met de Grote Prijs in Mannheim.

Urzad

1966 | Drama

Polen 1966. Drama van Krzysztof Kieslowski.

Tientallen mensen staan in een gemeentehuis in de rij voor een loket van sociale zaken, waar men zich bezighoudt met de staatspensioenen. Ze komen met de meest uiteenlopende problemen, maar worden steeds op dezelfde kille, onverschillige toon te woord gestaan. Voor van alles en nog wat moeten formulieren ingevuld worden, zelfs als de papieren allang zijn opgemaakt. De beelden van de wachtende mensen worden afgewisseld met die van kasten, waarin duizenden dossiers liggen te wachten op verwerking. Een genadeloze aanval op de bureaucratie en de ongeïnteresseerdheid van ambtenaren. Het scenario is van regisseur Kieslowski. Hij toont zich als student aan de filmacademie een cynische waarnemer van de maatschappij. De sterkte dankt de film aan de korte speelduur en de gebalde montage. Het camerawerk is van Jerzy Bossak, Kazimierz Karabasz en Lechoslaw Trzesowski.