Naast de onwetendheid van patiënten en het ontbreken van een duidelijk kwaliteitsregistratie van vertegenwoordigers, bestaat er volgens hoogleraar Buijsen een dun lijntje met wat gunstbetoon genoemd wordt oftewel ongewenste beïnvloeding. “De aanwezigheid van vertegenwoordigers op de OK kan het risico met zich meedragen dat artsen in zee gaan met de kunstheupen, stents of pacemakers van de fabrikant in kwestie.”
Een fabrikant heeft tenslotte maar één doel, stelt Meijer. “Dat is geld verdienen. Dat willen alle firma’s. De aandelenkoers moet omhoog. Je wil een stevige positie hebben in het ziekenhuis.”
Uit een Amerikaanse studie blijkt dat er een verband bestaat tussen verkopers op de OK en een verhoogd gebruik van cardiologische producten van de desbetreffende bedrijven. Artsen blijven vasthouden aan één merk terwijl er doeltreffende en goedkopere alternatieven voor handen zijn. Een aantal ziekenhuizen in Amerika heeft besloten om vertegenwoordigers te weren uit de OK’s vanwege ongewenste beïnvloeding. Dat heeft kostenbesparing als gevolg gehad.
In Nederland is de fabrikantsvertegenwoordiger vooralsnog meer dan welkom. Meerdere ziekenhuisinkopers laten ons weten dat de ‘representatives’ in grote getallen aanwezig te zijn op de OK. “Leveranciers hebben tientallen batches met naam en foto in hun auto’s liggen,” zegt een freelance inkoper, werkzaam in een streekziekenhuis. “Ze staan gewoon geregistreerd in het personeelssysteem en kunnen hierdoor drempelloos de OK binnen lopen.” De inkoper wenst anoniem te blijven uit angst zijn baan te verliezen.
In het Diakonessenhuis in Utrecht zijn fabrikanten ongevraagd op afdelingen aanwezig blijkt uit een interne e-mail van 1 maart 2019 in bezit van Argos. “Wij merken, dat vertegenwoordigers op onze afdelingen lopen zonder afspraak: dit wordt als bijzonder storend ervaren. Daarnaast worden er goederen geleverd zónder dat Inkoop een schriftelijke opdracht heeft gegeven. Hierdoor loopt het Diakonessenhuis onnodig risico en voldoet niet aan het medisch convenant.”
Frans Smits, hoofdinkoper in het voormalige Slotervaart ziekenhuis: “Dagelijks waren er twee vertegenwoordigers van een fabrikant aanwezig in onze operatiekamers. Ik vond dat lastig. Ik kon het luik van mijn ziekenhuis niet dichtgooien.”
Smits kwam erachter dat tijdens vakantiewaarnemingen drie weken onafgebroken een leverancier op de OK stond om pacemakers te installeren en af te stellen. “Dat vond ik vreemd, zeker als er, tussen aanhalingstekens, geen rekening van komt. Dus dan zit de prijs in de pacemaker. Dat bleek ook, want in Slotervaart betaalden ze meer voor een pacemaker dan in andere ziekenhuizen van de MC groep destijds.”
Doordat artsen op de ondersteuning leunen van de leverancier, worden de kosten opgedreven. Een collega-inkoper van Smits die liever anoniem wil blijven: “Ik vroeg aan de fabrikant waarom een nieuwe knie zo duur was, waarop de vertegenwoordiger antwoordde: “Ik sta vaak op de OK, omdat jullie artsen niet zonder de industrie kunnen opereren.” Toen pas ontdekte de inkoper dat fabrikanten chirurgen assisteerden tijdens de ingreep. “Sommige artsen waren zo afhankelijk dat ze niet meer zonder de industrie konden. Het ging mis op het moment dat ik aan een arts vroeg waarom ze ondersteuning nodig hadden. Artsen dreigden met ontslag als er geen fabrikant op de OK aanwezig was. Er was een arts in het bijzonder die geen enkele ingreep uitvoerde zonder een vertegenwoordiger.”
Volgens Smits vinden artsen het soms eng om zonder een vertegenwoordiger te opereren en doen daarom een beroep op de ondersteuning van een fabrikant. “Het gaat wringen op het moment dat een arts een voorkeur heeft voor een leverancier vanwege de ondersteuning. Het is een sterke relatiemarkt. Het is niet hard te maken of het meer is dan een relatiemarkt, als je begrijpt wat ik bedoel.”